• <
PGZ_baner_2025

Ostatni rejs HMS Triumph. Royal Navy wycofuje ze służby ostatni atomowy okręt podwodny typu Trafalgar

13.12.2024 16:13 Źródło: Royal Navy
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Ostatni rejs HMS Triumph. Royal Navy wycofuje ze służby ostatni atomowy okręt podwodny typu Trafalgar
Fot. Royal Navy

Wejściem do szkockiego portu w Plymouth, gdzie mieści się baza morska Devonport, symbolicznie nastąpiło pożegnanie ze służbą okrętu podwodnego z napędem atomowym, HMS Triumph. Po 34 latach ze stanu floty zostanie skreślona ostatnia jednostka typu Trafalgar.

Okręt podwodny powrócił do Plymouth ze swojego ostatniego patrolu. Przy nabrzeżu stali mieszkańcy i członkowie rodzin marynarzy, witający jednostkę. Na wynurzonym HMS Triumph wywieszono proporzec oznaczający pożegnanie ze służbą, a towarzyszyły mu holowniki. Na zewnętrznym pokładzie stało też kilkunastu członków załogi, którzy powitali zebranych.

– W miarę jak HMS Triumph przygotowuje się do wycofania z eksploatacji, zastanawiamy się nad jej dziedzictwem z ogromną dumą. Ten okręt podwodny służył nie tylko jako jednostka pływająca, ale także jako symbol zaangażowania, odwagi i koleżeństwa. I choć ten rozdział historii HMS Triumph dobiega końca, jego duch przetrwa we wspomnieniach wszystkich, którzy służyli na jego pokładzie, a także we wdzięczności narodów, które pomógł chronić. Chociaż HMS Triumph wykonywał swoje misje z cichą siłą i zaangażowaniem, za każdą misją, rozmieszczeniem i triumfem stało poświęcenie i niezłomne wsparcie rodzin, które stały za nami – powiedział kmdr por. Aaron Williams, dowódca HMS Triumph.

– Spędziwszy wiele lat służąc na okręcie podwodnym SSN typu Trafalgar, z dumą i smutkiem patrzę, jak te doskonałe okręty podwodne kończą swoją karierę.  Te ostatnie okręty podwodne z czasów zimnej wojny pomogły zapewnić naszemu krajowi bezpieczeństwo przez ponad 30 lat. Jednak wraz z końcem tej ery możemy być pewni, że nasza służba okrętów podwodnych będzie nadal dobrze obsługiwana przez SSN typu Astute – przekazał dyrektor ds. okrętów podwodnych Royal Navy, kadm. Andy Perks.


Po przybyciu do portu wojennego odbyło się także symboliczne pożegnanie załogi z jej okrętem. W związku z opuszczeniem bandery i wykreśleniem ze stanu floty w jednostce zostaną wymontowane elementy wyposażenia, przejdzie też złożony i długotrwały proces wygaszania reaktora jądrowego odpowiedzialnego za napęd.


HMS Triumph (S93) wszedł do służby w 1991 roku. Był dziesiątką jednostką o tej nazwie, której tradycje sięgają XVI wieku. To także siódmy i najmłodszy okręt typu Trafalgar, które służyły od 1983 roku w Royal Navy, stanowiąc swoisty „relikt” z czasów szczytu Zimnej Wojny. W trakcie swojej służby przebył dziesiątki tysięcy mil morskich, w tym w trakcie jednego rejsu do Australii pokonał 41 000 mil morskich. Była to wtedy najdłuższa samodzielna wyprawa okrętu podwodnego Royal Navy o napędzie atomowym. W trakcie inwazji sił koalicji na Afganistan w 2001 roku dokonał ostrzału pociskami Tomahawk na cele w tym kraju, co podkreślało zdolność do rażenia celów setki a nawet tysiące kilometrów w głąb lądu. Brał udział też w działaniach na Morzu Śródziemnym, niszcząc cele w Libii, a także wykonując zadania związane z ochroną ludności cywilnej. W każdym przypadku, wracając do macierzystego portu, na jednostce wywieszano Jolly Roger, banderę symbolizującą udany powrót z misji bojowej, co jest tradycją okrętów podwodnych Royal Navy.

Okręty podwodne typu Trafalgar miały 85,4 metra długości i 9,8 metra szerokości. Wypornośc maksymalna w położeniu nawodnym wynosi 4 700 ton, a podwodnym 5 200 ton. Załoga liczyła 130 osób. Na napęd składały się reaktor jądrowy Rolls-Royce PWR1, dwie turbiny parowe GEC, dwa × turbogeneratory WH Allen 3,2 MW, dwa generatory wysokoprężne Paxman 2,1 MW, pędnik strumieniowy, a także silnik pomocniczy i śruba napędowa.

Maksymalna prędkość pod wodą wynosiła 30 węzłów, a zasięg działania dzięki napędowi jądrowemu był właściwie nieograniczony. Głębokość testowa jednostki wynosiła 600 metrów. W skład wyposażenia wchodziły pasywny system przechwytujący RESM Racal UAPm i system CESM Outfit CXA

Uzbrojenie tworzyły dwie wyrzutnie SSE Mk8 dla wabików torpedowych typu 2066 i 2071, wabiki SAWCS i pięć wyrzutni torped 533 mm mieszczących do 30 pocisków, w tym pociski manewrujące Tomahawk Block IV i ciężkie torpedy Spearfish.

W listopadzie w zakładzie stoczniowym Babcock w Rosyth rozpoczęła się rozbiórka byłego okrętu podwodnego z napędem atomowym, ex-HMS Swiftsure, który oczekiwał na to ponad 30 dekady. Notabene należał on do serii o tej samej nazwie, którą zastąpiły właśnie okręty podwodne typu Trafalgar. To także pierwszy z blisko 20 okrętów podwodnych z napędem atomowym, które wycofano ze służby i oczekiwały na złomowanie.

Czytaj więcej: Babcock realizuje prace rozbiórkowe atomowego okrętu podwodnego

Prace związane z rozbiórką okrętów atomowych, ze względu na ich napęd, są dużo trudniejszym przedsięwzięciem niż w przypadku jednostek innych klas. Stąd też to wyzwanie dla stoczniowców. Jednocześnie w planach jest maksymalny recykling byłych okrętów, aby uzyskane w ten sposób zasoby zostały przeznaczone m.in. do budowy kolejnych okrętów podwodnych z napędem atomowym, jakie będą służyć w Royal Navy.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.