• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Nowy most kolejowy na Regalicy. "To pierwszy tor żeglugowy łączący Morze Bałtyckie z Morzem Północnym"

AK

13.09.2021 21:16 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Nowy most kolejowy na Regalicy. "To pierwszy tor żeglugowy łączący Morze Bałtyckie z Morzem Północnym"
Nowy most kolejowy na Regalicy. "To pierwszy tor żeglugowy łączący Morze Bałtyckie z Morzem Północnym" - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

Umowę na budowę nowego mostu kolejowego na Regalicy podpisano w poniedziałek w Szczecinie. Dzięki inwestycji sprawniejszy ma być ruch pociągów na linii Wrocław-Szczecin, a także żegluga na rzece.

Dotychczas działający most na Regalicy (wschodnim ramieniu Odry) w szczecińskich Podjuchach – jak zaznaczył w poniedziałek sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk – "przez wiele lat uniemożliwiał wprowadzenie prawdziwego toru żeglugowego V klasy żeglowności do Szczecina".


"Dzisiaj możemy zakomunikować, że ten okres mamy już za sobą. Podpisanie umowy jednoznacznie gwarantuje, że ta inwestycja zostanie zakończona w ciągu dwóch lat, więc pojawi się pierwszy w pełni sprawny tor żeglugowy łączący Morze Bałtyckie z Morzem Północnym" – zaznaczył Gróbarczyk.

Nowy most będzie wyższy od poprzedniego – konstrukcja zostanie wyniesiona na ok. 6,2 m nad lustro wody. Dotychczas konieczne było zatrzymywanie ruchu pociągów, aby pod mostem mogły przepłynąć barki, lodołamacze i jednostki techniczne. Barki musiały się natomiast zatrzymywać, kiedy przęsło mostu było opuszczone, aby mostem mogły przejechać pociągi.

"Myślę, że jest to niesłychanie ważne i jest to podwójna inwestycja – w infrastrukturę (żeglugi) śródlądowej oraz usprawnienie połączeń kolejowych i zapewnienie ich ciągłości i bezpieczeństwa" – powiedział wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki.

"Most stanowi połączenie kolejowe, które za chwilę będzie miało bardzo istotne znaczenie z punktu widzenia kolei metropolitalnej, która powstaje" – powiedział zastępca prezesa Wód Polskich Krzysztof Woś.

Most powstanie na bazie dawnej przeprawy, która zostanie wyłączona z eksploatacji i częściowo rozebrana; zgodnie z zaleceniem konserwatora zabytków zachowane zostanie jednak ok. 17 m ruchomego przęsła zwodzonego.

Nowy most kolejowy będzie miał stalową konstrukcję kratownicową i żelbetowe podpory. Przeprawa o długości ok. 300 m będzie mieć dwa tory z siecią trakcyjną. Jak podały PKP PLK, umożliwi to zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 120 km/h i towarowych do 90 km/h. W trakcie prac ruch pociągów ma zostać utrzymany.

Budowa mostu to inwestycja Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie – RZGW w Szczecinie przy współpracy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. Wartość inwestycji to ok. 300 mln zł, z czego PKP PLK przeznaczyły na przedsięwzięcie ok. 140 mln zł. Przedsięwzięcie współfinansowane jest z unijnego instrumentu CEF.

Most ma zostać wybudowany do końca 2023 roku.

Źródło: PAP

Bollore Logistics
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 35362,00 $ tona 1,22% 17 wrz
 Cynk 3109,00 $ tona 1,50% 17 wrz
 Aluminium 2914,00 $ tona 1,60% 17 wrz
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.