Umowę na budowę nowego mostu kolejowego na Regalicy podpisano w poniedziałek w Szczecinie. Dzięki inwestycji sprawniejszy ma być ruch pociągów na linii Wrocław-Szczecin, a także żegluga na rzece.
Dotychczas działający most na Regalicy (wschodnim ramieniu Odry) w szczecińskich Podjuchach – jak zaznaczył w poniedziałek sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk – "przez wiele lat uniemożliwiał wprowadzenie prawdziwego toru żeglugowego V klasy żeglowności do Szczecina".
"Dzisiaj możemy zakomunikować, że ten okres mamy już za sobą. Podpisanie umowy jednoznacznie gwarantuje, że ta inwestycja zostanie zakończona w ciągu dwóch lat, więc pojawi się pierwszy w pełni sprawny tor żeglugowy łączący Morze Bałtyckie z Morzem Północnym" – zaznaczył Gróbarczyk.
Nowy most będzie wyższy od poprzedniego – konstrukcja zostanie wyniesiona na ok. 6,2 m nad lustro wody. Dotychczas konieczne było zatrzymywanie ruchu pociągów, aby pod mostem mogły przepłynąć barki, lodołamacze i jednostki techniczne. Barki musiały się natomiast zatrzymywać, kiedy przęsło mostu było opuszczone, aby mostem mogły przejechać pociągi.
"Myślę, że jest to niesłychanie ważne i jest to podwójna inwestycja – w infrastrukturę (żeglugi) śródlądowej oraz usprawnienie połączeń kolejowych i zapewnienie ich ciągłości i bezpieczeństwa" – powiedział wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki.
"Most stanowi połączenie kolejowe, które za chwilę będzie miało bardzo istotne znaczenie z punktu widzenia kolei metropolitalnej, która powstaje" – powiedział zastępca prezesa Wód Polskich Krzysztof Woś.
Most powstanie na bazie dawnej przeprawy, która zostanie wyłączona z eksploatacji i częściowo rozebrana; zgodnie z zaleceniem konserwatora zabytków zachowane zostanie jednak ok. 17 m ruchomego przęsła zwodzonego.
Nowy most kolejowy będzie miał stalową konstrukcję kratownicową i żelbetowe podpory. Przeprawa o długości ok. 300 m będzie mieć dwa tory z siecią trakcyjną. Jak podały PKP PLK, umożliwi to zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 120 km/h i towarowych do 90 km/h. W trakcie prac ruch pociągów ma zostać utrzymany.
Budowa mostu to inwestycja Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie – RZGW w Szczecinie przy współpracy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. Wartość inwestycji to ok. 300 mln zł, z czego PKP PLK przeznaczyły na przedsięwzięcie ok. 140 mln zł. Przedsięwzięcie współfinansowane jest z unijnego instrumentu CEF.
Most ma zostać wybudowany do końca 2023 roku.
Źródło: PAP
Nowy most na #Regalica coraz bliżej. Dziś została podpisana umowa @WodyPolskie-@BudimexSA o wartości 372mln zł na realizację tej ważnej dla #PomorzeZachodnie inwestycji.
— Zbigniew Bogucki🇵🇱 #SzczepimySię (@BoguckiZbigniew) September 13, 2021
Powstanie dwutorowy most kolejowy o prześwicie 6,2m,który usprawni lodołamanie i zwiększy żeglowność na Odrze. pic.twitter.com/6WNhtvBdAA
Australia planuje nowy terminal kontenerowy
Rosja chce Arktyki na własność
A. Gembicka: skierowałam pismo do służb w sprawie dzierżawy terminala zbożowego w Gdyni
Przedstawiciele Portu Gdańsk z wizytą w największym duńskim terminalu kontenerowym
Zełeński: Dzięki wygranej bitwie o Morze Czarne Ukraina przetransportowała prawie 7,5 mln ton ładunków
Największe wzrosty pośród unijnych portów w Gdańsku; sytuacja wszystkich poprawia się po pandemii