• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Miecznik zgodnie z planem wkracza w drugi etap

zk

11.04.2022 10:45

Partnerzy portalu

Miecznik zgodnie z planem wkracza w drugi etap - GospodarkaMorska.pl
Fregata typu Arrowhead 140 brytyjskiej firmy Babcock/ Fot. wizualizacja

Budowa trzech fregat - największy kontrakt Marynarki Wojennej w ramach programu Miecznik – jest coraz bliżej realizacji. W piątek 8 kwietnia odbyło się spotkanie dotyczące programu pozyskania nowych okrętów nawodnych klasy fregata dla Marynarki Wojennej.

Główną tematyką dyskusji było projektowanie, a także zakres inwestycji w zakresie infrastruktury niezbędnej do realizacji projektu przez Konsorcjum PGZ-Miecznik. W Stoczni Wojennej ma powstać zupełnie nowa hala przeznaczona do integracji bloków kadłuba. Natomiast nie określono jeszcze dokładnego podziału prac pomiędzy stoczniami PGZ Stocznia Wojenna i Remontowa Shipbuilding.

Fregaty będą budowane modułowo, a łączenie ma być realizowane na terenie PGZ Stocznia Wojenna. Według wstępnych ustaleń w każdej ze stoczni mają powstawać po dwa wielkie bloki dla każdego okrętu, które potem łączone będą w całość właśnie na terenie Stoczni Wojennej.

Zgodnie z harmonogramem rozpoczęcie budowy pierwszej jednostki powinno nastąpić w okolicach sierpnia 2023 roku. Konsorcjum zapewnia, że program przebiega bez zakłóceń i pomimo sytuacji ekonomicznej nie zabraknie środków na jego realizację.

W rozmowie z Radiem Gdańsk, zarządca PGZ Stoczni Wojennej Paweł Lulewicz powiedział, że toczą się prace związane z przygotowaniem z jednej strony projektu, z drugiej strony stoczni.

– Trwają przygotowania infrastruktury i zespołu. Wprowadziliśmy szereg usprawnień związanych z funkcjonowaniem, optymalizacją czasu pracy, kosztów. Udało się też pozyskać bardzo kompetentnych ludzi do zespołu, który stanowi trzon naszej załogi – powiedział Lulewicz.

Konsorcjum zawarło umowy o współpracy z Babcock na dostawę projektu fregaty Miecznik i związanego z jej budową transferu technologii i wiedzy. Natomiast Thales UK dostarczy Zintegrowany System Walki (ZSW) oraz MBDA UK – na wniesie do projektu systemy obrony przeciwlotniczej.

Z kolei Cezary Cierzan, dyrektor programu Miecznik z ramienia lidera konsorcjum PGZ S.A., dla portalu defence24.pl stwierdził, że Marynarka Wojenna wspólnie z Agencją Uzbrojenia wybrała projekt jako bazowy platformy AH140 (Arrowhead 140), która miała stanowić podstawę do dalszego projektowania w celu zaimplementowania wszystkich systemów walki, zgodnie z wymogami zamawiającego.

Pierwszy etap programu został już zakończony. Konsorcjum PGZ-Miecznik do końca 2021roku przygotowało trzy projekty koncepcyjne platform okrętowych wraz z konfiguracją Okrętowego Systemu Walki i Analizami Techniczno-Ekonomicznymi. Następnie w lutym 2022 wytypowano projekt, a w marcu 2022 roku zatwierdzono założenia taktyczno-techniczne (ZTT) dla okrętu Miecznik.

Prezes stoczni Remontowa Shipbuilding, Marcin Ryngwelski powiedział w Radiu Gdańsk, że 1 kwietnia rozpoczął się drugi podetap. – Jeżeli chodzi o pierwszy podetap, musieliśmy dostarczyć do zamawiającego studium wykonalności założenia trzech koncepcji wyboru fregaty i systemu walki. Zamawiający dokonał wyboru pomiędzy trzema kontrahentami – podał.

Przewiduje się, że drugi etap ma zostać zakończony w marcu 2023 roku. W tym czasie ma zostać opracowany projekt wstępny konfiguracji okrętów Miecznik wraz ze Zintegrowanym Systemem Walki. Mają zostać zweryfikowane Założenia Taktyczno-Technicznych, również aktualizacji zostaną poddane analizy techniczno-ekonomiczne programu. Równolegle zakłada się prace nad modelem 3D oraz dokumentacją techniczną, w tym dokumentacją klasyfikacyjną, w celu przyspieszenia zatwierdzenia projektu.

Ostatni etap będzie związany z budową poszczególnych okrętów – i jego rozpoczęcie jest przewidywane na 1 kwietnia 2023 roku. Wodowanie pierwszego okrętu zgodnie z założeniami jest planowane na przełom 2025 i 2026 roku, a w 2028 roku ma nastąpić przekazanie Marynarce Wojennej.

W PGZ Stocznia Wojenna zostanie wybudowana nowa hala do integracji kadłuba. Według przeprowadzonych analiz i opinii koncernu Babcock inwestycja ta jest "niezbędna" do "prawidłowej realizacji programu w zakładanym harmonogramie i zakładanym budżecie". Poczynione zostaną również inwestycje związane z bezpieczeństwem i cyberbezpieczeństwem na terenie stoczni.

W przypadku stoczni Remontowa Shipbuilding SA ma powstać m.in. malarnia oraz zadaszenie jednego torowiska płyty montażowej (by uniezależnić się od warunków pogodowych). Ze względu na krótki czas realizacji tych inwestycji, prezes Ryngwelski zwrócił uwagę na konieczność uzyskania wsparcie tych projektów ze strony urzędników, przyśpieszając proces uzyskiwania niezbędnych zezwoleń.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.