Według analityka ds. Obrony zaginiony okręt podwodny indonezyjskiej marynarki wojennej mógł być zbyt stary i przeciążony, gdy w środę rozpoczynał ćwiczenia wojskowe.
Jak poinformowało Ministerstwo Obrony Indonezji, na pokładzie statku KRI Nanggala-402, który zniknął z radarów u wybrzeży wyspy Bali, było 53 członków załogi. Według Ridzwana Rahmata, głównego analityka obrony, okręt podwodny tej klasy może maksymalnie przewozić 40 osób.
- Jego wiek też nie pomagał. To okręt podwodny z czasów zimnej wojny, jest jednym z najstarszych na świecie obecnie eksploatowanych i nie został zbudowany tak, aby wytrzymać ciśnienie na głębokości większej niż 230 metrów - powiedział Ridzwan.
Morskie poszukiwanie i ratownictwo
Wskaźniki przeżycia są niskie w przypadku ofiar wypadków okrętów podwodnych na wodach głębszych niż 200 metrów. Podczas gdy ludzie mogą samodzielnie ewakuować się na powierzchnię w płytszych wodach poniżej 50 metrów, ciśnienie na większych głębokościach jest wystarczająco silne, aby zmiażdżyć stalowy kadłuby a co dopiero ludzkie płuca.
Ostatnie tragiczne wypadki okrętów podwodnych
118 członków załogi zginęło w 2000 r., kiedy rosyjski okręt podwodny Kursk eksplodował, a następnie spoczął na dnie oceanu w pobliżu Murmańska.
44 członków załogi zginęło, gdy w 2017 roku zaginął argentyński okręt podwodny ARA San Juan.
Tragedia mimo akcji ratowniczej na międzynarodową skalę
Marynarki wojenne Singapuru i Malezji wysłały statki wyposażone w pojazdy ratownicze do głębokiego zanurzenia, aby pomóc w poszukiwaniach. Również Australia i Stany zjednoczone wysłały swoje statki na miejsce zdarzenia.
W międzyczasie Indonezja wysłała ponad 20 statków do przeszukiwania wód i prowadziła nadzór z powietrza po wykryciu wycieku ropy wokół początkowej pozycji zanurzenia okrętu.
Remont okrętu podwodnego
Według analityka Janes, incydentu można było uniknąć, gdyby statek nie był przeciążony oraz nie był utrzymywany w służbie przez tak długi, ponad 40-letni okres.
Ridzwan powiedział, że typowy cykl życia okrętu podwodnego marynarki wojennej wynosi około 30 do 35 lat. KRI Nanggala-402 został zbudowany w Niemczech w 1977 roku i dołączył do marynarki wojennej Indonezji w 1981 roku. Miał zostać wycofany z eksploatacji, ale ze względu na ograniczone fundusze rząd zdecydował się go zmodernizować w Korei Południowej.
- To był wypadek, który czekał, aby się wydarzyć - powiedział Ridzwan.
Indonezyjska marynarka ogłosiła w niedzielę, że odnalazła wrak okrętu podwodnego, który zatonął u wybrzeży Bali i potwierdziła, że wszyscy 53 członkowie załogi nie żyją. Okręt podwodny, który rozpadł się na trzy części, został odnaleziony na dnie morza u wybrzeży Bali - przekazał szef sztabu marynarki wojennej Yudo Margono.
Niszczyciel rakietowy Caio Duilio wejdzie do Portu Świnoujście
Morskie siły zbrojne Izraela przeprowadziły udany test systemu zwalczania zagrożeń powietrznych
Chińskie statki rozkradają wraki z czasów II wojny światowej
Wizyta dowódcy Stałego Zespołu NATO w jednostkach marynarki wojennej
Miliardowe plany rozbudowy Straży Wybrzeża Kanady
Kolejna wizyta sojuszniczego okrętu. FS Sagittaire w Porcie Gdynia