Według analityka ds. Obrony zaginiony okręt podwodny indonezyjskiej marynarki wojennej mógł być zbyt stary i przeciążony, gdy w środę rozpoczynał ćwiczenia wojskowe.
Jak poinformowało Ministerstwo Obrony Indonezji, na pokładzie statku KRI Nanggala-402, który zniknął z radarów u wybrzeży wyspy Bali, było 53 członków załogi. Według Ridzwana Rahmata, głównego analityka obrony, okręt podwodny tej klasy może maksymalnie przewozić 40 osób.
- Jego wiek też nie pomagał. To okręt podwodny z czasów zimnej wojny, jest jednym z najstarszych na świecie obecnie eksploatowanych i nie został zbudowany tak, aby wytrzymać ciśnienie na głębokości większej niż 230 metrów - powiedział Ridzwan.
Morskie poszukiwanie i ratownictwo
Wskaźniki przeżycia są niskie w przypadku ofiar wypadków okrętów podwodnych na wodach głębszych niż 200 metrów. Podczas gdy ludzie mogą samodzielnie ewakuować się na powierzchnię w płytszych wodach poniżej 50 metrów, ciśnienie na większych głębokościach jest wystarczająco silne, aby zmiażdżyć stalowy kadłuby a co dopiero ludzkie płuca.
Ostatnie tragiczne wypadki okrętów podwodnych
118 członków załogi zginęło w 2000 r., kiedy rosyjski okręt podwodny Kursk eksplodował, a następnie spoczął na dnie oceanu w pobliżu Murmańska.
44 członków załogi zginęło, gdy w 2017 roku zaginął argentyński okręt podwodny ARA San Juan.
Tragedia mimo akcji ratowniczej na międzynarodową skalę
Marynarki wojenne Singapuru i Malezji wysłały statki wyposażone w pojazdy ratownicze do głębokiego zanurzenia, aby pomóc w poszukiwaniach. Również Australia i Stany zjednoczone wysłały swoje statki na miejsce zdarzenia.
W międzyczasie Indonezja wysłała ponad 20 statków do przeszukiwania wód i prowadziła nadzór z powietrza po wykryciu wycieku ropy wokół początkowej pozycji zanurzenia okrętu.
Remont okrętu podwodnego
Według analityka Janes, incydentu można było uniknąć, gdyby statek nie był przeciążony oraz nie był utrzymywany w służbie przez tak długi, ponad 40-letni okres.
Ridzwan powiedział, że typowy cykl życia okrętu podwodnego marynarki wojennej wynosi około 30 do 35 lat. KRI Nanggala-402 został zbudowany w Niemczech w 1977 roku i dołączył do marynarki wojennej Indonezji w 1981 roku. Miał zostać wycofany z eksploatacji, ale ze względu na ograniczone fundusze rząd zdecydował się go zmodernizować w Korei Południowej.
- To był wypadek, który czekał, aby się wydarzyć - powiedział Ridzwan.
Indonezyjska marynarka ogłosiła w niedzielę, że odnalazła wrak okrętu podwodnego, który zatonął u wybrzeży Bali i potwierdziła, że wszyscy 53 członkowie załogi nie żyją. Okręt podwodny, który rozpadł się na trzy części, został odnaleziony na dnie morza u wybrzeży Bali - przekazał szef sztabu marynarki wojennej Yudo Margono.
Pożar na brytyjskim lotniskowcu HMS Queen Elizabeth
Portugalskie okręty śledziły trzy podejrzane, rosyjskie statki
Indyjska marynarka wojenna przejęła statek towarowy porwany przez piratów
Kanadyjski jeziorowiec w ogniu
W Gdyni swój postój miała francuska fregata FS Aquitaine
Kmdr por. SG Katarzyna Górecka-Berenc nowym komendantem gdańskiej Straży Granicznej