Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej remontu ponad stuletnich falochronów w Porcie Ustka. W ramach tej inwestycji zmodernizowany zostanie Falochron Zachodni, Wschodni oraz Nabrzeże Pilotowe. Zostanie odtworzona również ostroga przy Falochronie Zachodnim.
Przedmiotem podpisanej umowy jest opracowanie projektu budowlanego wraz z projektem technicznym, projektami branżowymi, zagospodarowania terenu oraz informacją dot. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia. Wykonawca będzie miał 4 miesiące na realizację tego zadania.
Rysunek techniczny z 1905 roku (z dokumentacji przekazanej przez Pana Aleksandra Michalewskiego)
Wartość podpisanej umowy to 277 980,00 zł., a jej wykonawcą jest
Pracownia Projektowa Budownictwa Hydrotechnicznego Aquaprojekt Sp.z o.o. Istotne wsparcie, jakie uzyskał Urząd Morski w Gdyni, pochodziło także od usteckich pasjonatów. Projektant ma otrzymać przydatne przy tej inwestycji
archiwalne plany konstrukcyjne, otrzymane dzięki uprzejmości mieszkańca
Ustki, Aleksandra Michalewskiego, pasjonata historii i fotografii. W gromadzenie materiałów historycznych była także zaangażowana grupa "Ustka na przestrzeni wieków".
Zgodnie z założeniami, projekt ma przewidywać możliwość zwiększenia w przyszłości głębokości technicznej i projektowej przy falochronach do 7 metrów. Wynika to m.in. z faktu, iż Urząd Morski w Gdyni realizuje prace przygotowawcze, możliwe do wykonania na tym etapie, a związanych z budową portu zewnętrznego w Ustce, który mógłby pełnić funkcje instalacyjno-serwisowe dla rozwijającego się przemysłu offshore. Dotychczas w tym zakresie opracowano Program Funkcjonalno-Użytkowy z częścią kosztową, uzyskano decyzję, zatwierdzającą projekt robót geologicznych i decyzję na wznoszenie konstrukcji w polskich obszarach morskich. Odebrano również Raport o oddziaływaniu na środowisko, a w ostatnich dniach złożony został także wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, dokumentu niezwykle istotnego przy każdej inwestycji.
- Z uwagi na ramy czasowe KPO i konieczność zrealizowania zaplanowanych w jego ramach inwestycji do końca czerwca 2026 roku, nie jest w tym momencie możliwe zrealizowanie całego zakresu, związanego z budową zewnętrznego portu instalacyjno-serwisowego. W związku z tym, na obecnym etapie zostanie wykonany remont falochronów, będących w bardzo złym stanie technicznym. Najpierw potrzebny jest oczywiście projekt. Zadaniem wykonawcy będzie również zaprojektowanie konstrukcji, zapobiegającej przesypywaniu się piasku przez parapet falochronu zachodniego na nawierzchnię i tor wodny. Zaprojektowana ma być też odbudowa zniszczonej ostrogi oraz remont nabrzeża Pilotowego – powiedziała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Fot. Urząd Morski w Gdyni
Jak bardzo zły jest stan techniczny falochronów, wyraźnie było widoczne w 2022 roku, kiedy podczas sztormu zniszczeniu uległ m.in. kilkumetrowy fragment parapetu falochronu zachodniego. W 2005 roku zmniejszono obciążenie dopuszczalne do wartości 5kN/m2. Teraz wykonawca ma przywrócić w swoim projekcie pierwotną nośność falochronów, wynoszącą 20 kN/m2. Projektem objęty jest także remont istniejącego oświetlenia nawigacyjnego.
Iran będzie korzystał z portów morskich na Kubie
Elektryczny holownik Damen: dwa holowania na jednym ładowaniu, bateria pełna w 2 godziny
Burmistrz Hamburga do portowców: nie wikłajcie się w przemyt narkotyków
Duński port ze zgodą na pogłębienie, bliżej do stania się bazą NATO
Do prokuratury w Szczecinie wpłynęło zawiadomienie dot. nieprawidłowości w zarządzie portów
Na Białorusi bez zmian. Dyrektor spółki, która wybuduje białoruski port w Rosji, do niedawna siedział w więzieniu