Członkowie Rady Partnerstwa Obszaru Funkcjonalnego Strefy Przybrzeżnej podpisali 21 kwietnia br. dokument Strategii Terytorialnej. Strategia pozwoli na zaplanowanie i realizację wspólnych działań oraz ułatwi pozyskiwanie finansowania zewnętrznego dla projektów, realizowanych na tym obszarze.
Uroczystość odbyła się w obiekcie Szerokie Wody w Ustce. Uczestniczyli w niej przedstawiciele sześciu gmin oraz Słowińskiego Parku Narodowego. Dokument podpisali: Burmistrz Miasta Ustka Jacek Maniszewski, Burmistrz Miasta Łeba Andrzej Strzechmiński, Zastępca Wójta Gminy Ustka Rafał Kuleta, Wójt Gminy Smołdzino Arkadiusz Walach, Sekretarz Gminy Wicko Beata Ozimek, Wójt Gminy Główczyce Dorota May oraz dyrektor Słowińskiego Parku Narodowego Grzegorz Radwański.
Strefa Przybrzeżna to partnerstwo sześciu gmin oraz Słowińskiego Parku Narodowego zawiązane w celu wspólnej realizacji przedsięwzięć wspierających rozwój tego obszaru w najbliższych latach. W skład Partnerstwa wchodzą: miasta Łeba i Ustka oraz gminy wiejskie Główczyce, Smołdzino, Wicko i Ustka, a także Słowiński Parku Narodowy jako partner wspierający.
Przed tym atrakcyjnym turystycznie obszarem rysują się poważne wyzwania. Są one związane zarówno z czynnikami wewnętrznymi, jak starzenie się społeczeństwa, problemy transportowe czy kwestie braku całorocznych miejsc pracy, jak i zewnętrznymi. Należą do nich choćby budowa morskich farm wiatrowych, transformacja energetyczna czy też odbudowa gospodarki po pandemii COVID-19.
Nowa perspektywa unijna stanowi szansę dla obszarów słabiej rozwiniętych gospodarczo i społecznie, posiadających specyficzne ograniczenia i uwarunkowania lub też peryferyjne położenie. Należy do nich między innymi Strefa Przybrzeżna.
Projekt Strategii wskazuje możliwe kierunki wspólnych działań. Dotyczą one przede wszystkim:
1. Transformacji energetycznej, w tym wsparcia budowy lokalnych wspólnot energetycznych, zwiększania niezależności energetycznej i rozwoju odnawialnych źródeł energii;
2. Rozwoju infrastruktury wodno-kanalizacyjnej i ochrony przed ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi, w tym przed suszą i powodzią;
3. Rozwoju oferty turystycznej, ochrony przyrody i tradycji obszaru;
4. Działań w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym (zero odpadów);
5. Rozwoju oferty kulturalnej, edukacyjnej i usług społecznych.
W ramach każdego z wymienionych obszarów jest planowana realizacja od kilku do kilkunastu wspólnych projektów, głównie inwestycyjnych. Strategia pozwoli łatwiej pozyskiwać środki na te działania. Dzięki niej gminy Strefy Przybrzeżnej podpiszą do czerwca br. tzw. Zintegrowane Porozumienie Terytorialne z Samorządem Województwa Pomorskiego, które umożliwi dofinansowanie wybranych strategicznych inwestycji na tym obszarze ze środków Programu Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027. Opracowanie dokumentu, poprzedzone wieloma spotkaniami w grupach roboczych, jest więc pierwszych krokiem we współpracy gmin z tego obszaru.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych