• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Fincantieri dostarczyła okręt patrolowy Marynarce Wojennej Włoch

Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Fincantieri dostarczyła okręt patrolowy Marynarce Wojennej Włoch

Partnerzy portalu

Fincantieri dostarczyła okręt patrolowy Marynarce Wojennej Włoch - GospodarkaMorska.pl
Fot. Fincantieri

Stocznia Fincantieri w Muggiano przekazała Marynarce Wojennej Włoch okręt patrolowy. Paolo Thaon di Revel to pierwszy z siedmiu zakontraktowanych w krajowych stoczniach wielozadaniowych okrętów patrolowych.

Ten ekonomiczny okręt o napędzie hybrydowym i elektrycznym został zwodowany 15 czerwca 2019 r. w stoczni Fincantieri w Muggiano – La Spezia we Włoszech i miał być przekazany włoskiej marynarce wojennej w 2021 roku.

Włoska produkcja

Jednostki wykonywane są w grupie stoczni Riva Trigoso i Muggiano. PPA (Pattugliatore Polivalente d’Altura) to 143-metrowe okręty zakontraktowane do 2026 roku. Wielozadaniowe okręty patrolowe zaprojektowano tak, by można w sposób elastyczny doposażać je uzbrojeniem.

– Do 2026 r. Fincantieri zbuduje łącznie siedem statków PPA, a GE ma kontrakt na dostawę siedmiu turbin gazowych LM2500+G4 – powiedział w czasie wodowania pierwszej jednostki Mike Reale, p.o. wiceprezesa i dyrektora generalnego GE Marine, Evendale, Ohio.

Nowe okręty patrolowe są większą częścią programu modernizacji floty i rozwoju nowych zadań operacyjnych okrętów włoskiej marynarki wojennej. Program ten został przyjęty przez rząd i zatwierdzony przez parlament prawie 10 lat temu. Jego realizację rozpoczęto w maju 2015 r. Realizowany jest jako “Naval Act” pod egidą OCCAR (Organisation Conjointe de Cooperation sur l’Armement). To działająca od 1996 r. międzynarodowa organizacja współpracy w zakresie standaryzacji i dostarczania broni.

Dla włoskiej marynarki wojennej

Zamówiony przez La Marina Militare Italiana okręt patrolowy jest przeznaczony do pełnienia wielu funkcji. Może on wykonywać zadania od patrolowania z możliwością ratownictwa morskiego po operacje ochrony ludności. W wersji gruntownie wyposażonej w uzbrojenie ofensywne, może to być okręt wykonujący zadania na pierwszej linii. Każdy okręt będzie obsługiwany przez około 135 członków załogi, z możliwością zakwaterowania do 181 osób.

Każdy z siedmiu okrętów będzie wyposażony w kombinowany układ napędowy z turbiną spalinową i gazową. Przy wykonywaniu zadań patrolowych okręt napędzany będzie silnikami elektrycznymi. Turbiny pozwolą na osiąganie prędkości 32 węzłów.

– Układ LM2500+G4, w standardzie ISO 35,3 MW i standardzie 30,3 MW Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych, odniósł sukces na rynku morskim dzięki wybraniu do zasilania 20 francuskich i włoskich statków FREMM oraz siedmiu włoskich PPA –  podkreśla Mike Reale opisując zalety rozwiązań GE.

Amerykańskie napędy z włoską kooperacją

– W USA i za granicą istnieje zainteresowanie aplikacjami napędowymi i agregatami prądotwórczymi, które opierają się na najlepszej w swojej klasie gęstości mocy LM2500+G4, która została poprawiona dzięki zastosowaniu nowego, w pełni odpornego na wstrząsy, lekkiego, kompozytowego modułu turbiny gazowej GE –  wyjaśnia istotę rozwiązań technicznych Reale.

Power Conversion firmy GE opracował hybrydowy układ napędowy, w tym napędy i silniki odporne na wstrząsy MV3000, zapewnił integrację systemu elektrycznego, oraz funkcjonalny układ zasilania z lądu.

W ramach offsetu, integracja elektrycznego systemu napędowego odbywa się przy wsparciu i we współpracy z Fincantieri. Avio Aero, część grupy GE Aviation z siedzibą we Włoszech, zaprojektowała zestawy turbin gazowych.
Okręt patrolowy wyposażony został w żurawiki pozwalające na obsługę szybkich jednostek, takich jak RHIB (Rigid Hull Inflatable Boat) o długości do 11 metrów.

W Polsce będzie Miecznik

W PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni październiku u.br. odbyło się pierwsze spotkanie podczas którego przedstawiciele konsorcjum PGZ-Miecznik przedstawili zaproszonym etapy w przygotowaniu i realizacji budowy trzech okrętów nawodnych klasy fregata w ramach programu Miecznik. Wtedy jeszcze trwało oczekiwanie na wybór zintegrowanego systemu walki.

Na początku kwietnia br. Agencja Uzbrojenia MON poinformowała, że dostawcą tego systemu dla polskich fregat budowanych w ramach programu Miecznik będzie Grupa Thales. Wybrano system przygotowany dla fregaty Arrowhead 140 (AH140). Kierownictwo Grupy Thales podpisało umowę o współpracy strategicznej z konsorcjum PGZ-Miecznik. Dostawcami pierwszego wyboru są firmy brytyjskie: Babcock, Thales UK oraz MBDA UK.

Polska nastawia się więc od razu na budowanie jednostek bojowych. Okręty zbuduje konsorcjum PGZ-Miecznik w składzie: Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o. oraz Remontowa Shipbuilding S.A. Partnerami zagranicznymi w projekcie są firmy: Babcock, Thales UK oraz MBDA UK. Budowa trzech nowych fregat to inwestycja w Marynarce Wojennej RP o wartości 10 mld zł.


Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.