• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Europejskie porty przygotowują się na burzę po blokadzie Kanału Sueskiego

zk

07.04.2021 10:49 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Europejskie porty przygotowują się na burzę po blokadzie Kanału Sueskiego

Partnerzy portalu

Europejskie porty przygotowują się na burzę po blokadzie Kanału Sueskiego - GospodarkaMorska.pl
gm24

Główne porty kontenerowe w Europie Północnej były niesamowicie puste w ubiegłych dniach z powodu prawie tygodniowej blokady Kanału Sueskiego przez kontenerowiec Ever Given. Sytuacji też nie poprawia rozpędzająca się trzecia fala COVID-19. Opóźnienia wywołane przez kontenerowiec Ever Given mogą w najbliższych dniach sparaliżować europejskie porty.

Przykładowo kontenerowiec Cosco Shipping Scorpio (19 273 TEU) opuścił obszar Kanału Sueskiego 1 kwietnia i wraz z około 60 innymi jednostkami płynie w kierunku portu, w Rotterdamie.

Statek w pełni załadowany, zlokalizowany w pętli Azja-Europa Północna przez Ocean Alliance miał przybyć do portu w sobotę. Jednak według najnowszych danych VesselsValue jednostka porusza się z prędkością zaledwie 14 węzłów, a planowany czas do wejścia do portu został zmieniony na 13 kwietnia.

Operatorzy niektórych jednostek będą poproszeni o zmniejszenie prędkości, aby uniknąć niepotrzebnego zużycia paliwa, w sytuacji gdy statki będą musiały one czekać na wejście do portu. Z kolei inne jednostki mogą być proszone o przyspieszenie, gdy w porcie będzie okno postojowe. Przewoźnicy będą zobowiązani do żonglowania obrotem statków, w celu złagodzenia grupowania się w portach.


Operatorzy terminali ostrzegają przewoźników, że ich przepustowość jest ograniczona. Jak podaje Loadstar zarówno, porty w Antwerpi, jak i Rotterdamie wybierają trudniejszą niż zwykle linię w sprawie wniosków o rozładunek brytyjskich ładunków w swoich hubach, obawiając się, że terminale zostaną zalane ładunkami na nabrzeżu oczekującymi na połączenia przekaźnikowe lub dowozowe.

Wyładowanie ładunku w porcie nadawczym wiąże się również z problemem przeładowania docelowych kontenerów, obliguje operatora terminalu do przeniesienia  i ponownego sztauowania kontenerów. Przez te operacje dojdzie do wydłużania czasu przebywania jednostki w porcie, opóźniając cumowanie kolejnych statków.

„Ważne jest, aby utrzymać poziom przepustowości terminali na rozsądnym poziomie. Ponieważ port spodziewa się wyjątkowo dużego napływu statków i towarów, istotne jest, aby pracować nad szybkim i sprawnym obiegiem, a także optymalną równowagą między przepływami importowymi i eksportowymi” - oznajmiły Władze portu w Rotterdamie.

Władze portu będą starały się ograniczyć „przedwczesne” dostawy eksportowe.

„Ponieważ terminale nie będą w stanie pomóc wszystkim w tym samym czasie, wzywamy wszystkie strony Global Supply Chain do sprawdzenia, czy w międzyczasie mają jakiekolwiek możliwości dostosowania swoich procesów” - dodał.

Według Alana Murphy'ego, dyrektora generalnego SeaIntelligence, w wyniku blokady Kanału Sueskiego w najbliższym czasie nastąpi gwałtowny spadek zdolności eksportowych z Europy Północnej do Azji.

„Eksporterzy stoją w obliczu nieuchronnego spadku zdolności eksportowej o prawie 80%, a następnie przez kolejne dwa tygodnie znacznie wyższych niż zwykle zdolności wychodzących” - powiedział. „Jednak nieuchronny i gwałtowny spadek zdolności eksportowych z pewnością zablokuje znaczną ilość europejskich ładunków w Europie na tydzień lub dwa” - dodał.

W międzyczasie, według danych VesselsValue, 17 statków azjatycko-europejskich i azjatycko-amerykańskich ze wschodniego wybrzeża zostało skierowanych tranzytem wokół Przylądka Dobrej Nadziei, podczas gdy Kanał Sueski był zablokowany.

Partnerzy THE Alliance przekierowali trzy statki typu backhaul z Europy Północnej do Azji i jeden headhaul z Azji do Europy Północnej, a HMM poinformował klientów, że „kolejny skok będzie widoczny”, gdy przekierowane statki dotrą do portów docelowych.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.