• <

Europejskie porty przygotowują się na burzę po blokadzie Kanału Sueskiego

zk

07.04.2021 10:49 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Europejskie porty przygotowują się na burzę po blokadzie Kanału Sueskiego
Europejskie porty przygotowują się na burzę po blokadzie Kanału Sueskiego - GospodarkaMorska.pl
gm24

Główne porty kontenerowe w Europie Północnej były niesamowicie puste w ubiegłych dniach z powodu prawie tygodniowej blokady Kanału Sueskiego przez kontenerowiec Ever Given. Sytuacji też nie poprawia rozpędzająca się trzecia fala COVID-19. Opóźnienia wywołane przez kontenerowiec Ever Given mogą w najbliższych dniach sparaliżować europejskie porty.

Przykładowo kontenerowiec Cosco Shipping Scorpio (19 273 TEU) opuścił obszar Kanału Sueskiego 1 kwietnia i wraz z około 60 innymi jednostkami płynie w kierunku portu, w Rotterdamie.

Statek w pełni załadowany, zlokalizowany w pętli Azja-Europa Północna przez Ocean Alliance miał przybyć do portu w sobotę. Jednak według najnowszych danych VesselsValue jednostka porusza się z prędkością zaledwie 14 węzłów, a planowany czas do wejścia do portu został zmieniony na 13 kwietnia.

Operatorzy niektórych jednostek będą poproszeni o zmniejszenie prędkości, aby uniknąć niepotrzebnego zużycia paliwa, w sytuacji gdy statki będą musiały one czekać na wejście do portu. Z kolei inne jednostki mogą być proszone o przyspieszenie, gdy w porcie będzie okno postojowe. Przewoźnicy będą zobowiązani do żonglowania obrotem statków, w celu złagodzenia grupowania się w portach.


Operatorzy terminali ostrzegają przewoźników, że ich przepustowość jest ograniczona. Jak podaje Loadstar zarówno, porty w Antwerpi, jak i Rotterdamie wybierają trudniejszą niż zwykle linię w sprawie wniosków o rozładunek brytyjskich ładunków w swoich hubach, obawiając się, że terminale zostaną zalane ładunkami na nabrzeżu oczekującymi na połączenia przekaźnikowe lub dowozowe.

Wyładowanie ładunku w porcie nadawczym wiąże się również z problemem przeładowania docelowych kontenerów, obliguje operatora terminalu do przeniesienia  i ponownego sztauowania kontenerów. Przez te operacje dojdzie do wydłużania czasu przebywania jednostki w porcie, opóźniając cumowanie kolejnych statków.

„Ważne jest, aby utrzymać poziom przepustowości terminali na rozsądnym poziomie. Ponieważ port spodziewa się wyjątkowo dużego napływu statków i towarów, istotne jest, aby pracować nad szybkim i sprawnym obiegiem, a także optymalną równowagą między przepływami importowymi i eksportowymi” - oznajmiły Władze portu w Rotterdamie.

Władze portu będą starały się ograniczyć „przedwczesne” dostawy eksportowe.

„Ponieważ terminale nie będą w stanie pomóc wszystkim w tym samym czasie, wzywamy wszystkie strony Global Supply Chain do sprawdzenia, czy w międzyczasie mają jakiekolwiek możliwości dostosowania swoich procesów” - dodał.

Według Alana Murphy'ego, dyrektora generalnego SeaIntelligence, w wyniku blokady Kanału Sueskiego w najbliższym czasie nastąpi gwałtowny spadek zdolności eksportowych z Europy Północnej do Azji.

„Eksporterzy stoją w obliczu nieuchronnego spadku zdolności eksportowej o prawie 80%, a następnie przez kolejne dwa tygodnie znacznie wyższych niż zwykle zdolności wychodzących” - powiedział. „Jednak nieuchronny i gwałtowny spadek zdolności eksportowych z pewnością zablokuje znaczną ilość europejskich ładunków w Europie na tydzień lub dwa” - dodał.

W międzyczasie, według danych VesselsValue, 17 statków azjatycko-europejskich i azjatycko-amerykańskich ze wschodniego wybrzeża zostało skierowanych tranzytem wokół Przylądka Dobrej Nadziei, podczas gdy Kanał Sueski był zablokowany.

Partnerzy THE Alliance przekierowali trzy statki typu backhaul z Europy Północnej do Azji i jeden headhaul z Azji do Europy Północnej, a HMM poinformował klientów, że „kolejny skok będzie widoczny”, gdy przekierowane statki dotrą do portów docelowych.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.