W Świnoujściu na zaproszenie Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej zebrali się przedstawiciele Platformy Portów Offshore Wind. Wzięli udział w wizycie studyjnej w porcie instalacyjnym Orlen Neptun w Świnoujściu oraz w Porcie Szczecin.
Otwarcie portu instalacyjnego Orlen Neptun, które ma nastąpić w połowie roku, sprawi, że Świnoujście i Szczecin dołączą do grona portów w regionie, które mają możliwości odgrywania ważnej roli w rozwoju morskiej energetyki wiatrowej. Dlatego też Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej zaprosiło na wizytę studyjną do Świnoujścia i Szczecina przedstawicieli stworzonej przez WindEurope Platformy Portów Offshore Wind.
Wizyta ta odbyła się 28 stycznia. Wzięli w niej udział m.in. Michał Przepiera, zastępca
prezydenta Szczecina, Małgosia Bartosik, zastępca dyrektora WindEurope,
liczna reprezentacja Orlen Neptun oraz Zarządu Morskich Portów Szczecin i
Świnoujście. Pośród zaproszonych gości z portów z innych krajów
znaleźli się m.in. reprezentanci ośrodków w Groningen, Lipawie, Roenne,
Esbjergu i Odense, a także kilku organizacji energetycznych i rządowych.
–
Nie jest to przypadkowa lista gości, bo to są prezesi wszystkich
największych portów instalacyjnych w Europie. Dzięki platformie, którą
prowadzi WindEurope, te porty mają możliwość spotykania się i
rozmawiania, jak zwiększyć tą synergię i dostępność dla inwestorów –
mówił Janusz Gajowiecki, prezes Polskiego Stowarzyszenia Energetyki
Wiatrowej.
Dzień rozpoczęła prezentacja dotycząca możliwości
portu instalacyjnego Orlen Neptun, który w połowie obecnego roku ma
osiągnąć operacyjność. Następnie zebrani przejechali na miejsce, gdzie
na własne oczy mogli zobaczyć postępy prac nad budową terminalu. Gotowe
są już nabrzeża i place składowe, trwają ostatnie prace nad budynkiem
administracyjnym. W bezpośrednim sąsiedztwie już składowane są elementy
przejściowe wież wiatrowych.
– W tej chwili trwają ostatnie
prace wykończeniowe. Inwestycja uzyskała pozwolenie na użytkowanie z
końcem roku. W połowie czerwca planujemy osiągnąć gotowość operacyjną.
Ten terminal będzie przede wszystkim służył instalacji morskich farm
wiatrowych drugiej fazy Orlenu. Będziemy go także wypożyczać innym
klientom zainteresowanym korzystaniem z niego na potrzeby instalacji i
składowania elementów morskich farm wiatrowych – tłumaczył Janusz Bil,
prezes Orlen Neptun.
Terminal budzi zainteresowanie branży.
Jego możliwościom uważnie przygląda się m.in. zaangażowana w offshore,
ale i onshore wind Morska Agencja Gdynia.
– Patrzymy na to w
kontekście naszego przyszłego rozwoju – powiedział Michał Śmigielski,
prezes MAG. – Wiadomo, że przeładowujemy nasze towary na Euroterminalu,
ale takie nowe przestrzenie tworzą nowe możliwości, więc jeżeli nie
będziemy się mieścić na Euroterminalu, na pewno będziemy korzystać z
nowych terenów.
Śmigielski podkreślił, że zgodnie z założeniami, możliwości terminala Orlen Neptun spełniają wymogi stawiane przez branżę.
–
To jest coś ekstra, bo w Polsce nie ma takiego terminalu, który miałby
nośność nabrzeża 50 ton na metr. To Mercedes w skali portów morskich w
Polsce.
Po wizycie w porcie instalacyjnym i lunchu uczestnicy
wydarzenia przenieśli się do centrum Szczecina, gdzie weszli na pokład
jednostki Odra Queen. Z jej pokładu mieli okazję do obejrzenia części
terenów i inwestycji toczących się w porcie Szczecin, m.in. otwartej
niedawno fabryki Vestas.
– Rozpoczęliśmy działalność
pierwszego etapu fabryki 7 stycznia o 7 rano. Obecnie zatrudniamy 250
osób i kolejne zatrudniane są w tempie 50 osób miesięcznie. Rośniemy.
Rozpoczęliśmy produkcję. Toczą się co prawda jeszcze prace na zewnątrz
hal produkcyjnych, ale nie przeszkadza nam to w bieżącej operacyjnej
działalności na tę chwilę – mówiła Jagna Kubańska-Łyczakowska, Head of
Public Affairs Poland and Baltics w Vestas. – Hale produkcyjne są już
gotowe. Było to dosyć duże przedsięwzięcie związane z modernizacją,
adaptacją tego obiektu, który przyjęliśmy tak, aby mógł spełniać nasze
wymogi do produkcji. Udało nam się te prace zakończyć w 11 miesięcy do
otrzymania pozwolenia na budowę i w niespełna dwa lata od przejęcia tego
terenu od pani syndyk.
W trakcie rejsu goście mogli
dowiedzieć się więcej o ukierunkowanym na offshore rozwoju, jaki ma
miejsce na obszarach administrowanych przez Zarząd Morskich Portów
Szczecin i Świnoujście z prezentacji przygotowanej przez reprezentantów
ZMPSiŚ. Całość tych inicjatyw funkcjonuje już pod wspólną nazwą
Zachodniopomorskiej Doliny Offshorowej.
– Od Świnoujścia po
Szczecin powstało już bardzo dużo różnego typu miejsc, gdzie faktycznie
budują się albo są zbudowane fabryki – opowiadał nam Rafał Zahorski,
pełnomocnik ds. rozwoju portów w ZMPSiŚ, wymieniając fabryki Vestas i
Windar. Dodał jednak, że w regionie powstaje dużo firm, które
przekształcają się w stronę produkcji związanej z offshore. – Tylko w
regionie Szczecina, jakim jest Skolwin, oprócz Teleyardu jest w tej
chwili jeszcze sześć kolejnych firm z branży offshore. Również w
Policach w tej chwili rozpoczyna się budowa fabryki offshorowej. W takim
miejscu jak Święta w Szczecinie również planowany jest port do
wysyłania łopat do elektrowni wiatrowych – wymieniał Zahorski.
Spotkanie
reprezentantów portów offshorowych Europy, w którym udział wzięli także
dziennikarze z branżowych mediów z zagranicy, dało też możliwość do
rozmów na temat potrzeb i możliwości sektora w Polsce i poza jej
granicami.
– Polska ma szansę być europejskim hubem offshore.
To się dzieje już dzisiaj. Porty odgrywają kluczową rolę jeśli chodzi o
rozwoju offshore'u. To są bardzo ważne projekty infrastrukturalne, ale
porty same tego nie zrobią. Potrzebna jest strategia, w którą będzie
zaangażowane państwo – powiedziała Małgorzata Bartosik, zastępca
dyrektora generalnego WindEurope. – Są porty w Europie, które mają
ogromne doświadczenie w offshore. Współpraca, wymiana doświadczeń między
portami już doświadczonymi i tymi, które – jak tutaj, w Świnoujściu –
dopiero są na początku tej drogi, jest bardzo ważna i wyjdzie nam tylko
na dobre.
– Tego typu spotkania zawsze dają jakiś kolejny impuls. Oczywiście mamy świadomość tego, że spotykamy się w określonym środowisku, zatem staramy się wychodzić na zewnątrz, żebyśmy nie byli w bańce. Niemniej jednak spotkania branżowe mają ogromne znaczenie i wymiana tej wiedzy i doświadczeń budują. Oprócz tego wchodzimy w te relacje, skracają się kontakty, znacznie łatwiej ze sobą współpracować – komentował wydarzenie Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął