• <

Europejskie porty offshorowe spotkały się w Zachodniopomorskiem. W agendzie m.in. wizyta w terminalu instalacyjnym Orlen Neptun

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Europejskie porty offshorowe spotkały się w Zachodniopomorskiem. W agendzie m.in. wizyta w terminalu instalacyjnym Orlen Neptun
Terminal instalacyjny Orlen Neptun, fot. GospodarkaMorska.pl

W Świnoujściu na zaproszenie Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej zebrali się przedstawiciele Platformy Portów Offshore Wind. Wzięli udział w wizycie studyjnej w porcie instalacyjnym Orlen Neptun w Świnoujściu oraz w Porcie Szczecin.

Otwarcie portu instalacyjnego Orlen Neptun, które ma nastąpić w połowie roku, sprawi, że Świnoujście i Szczecin dołączą do grona portów w regionie, które mają możliwości odgrywania ważnej roli w rozwoju morskiej energetyki wiatrowej. Dlatego też Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej zaprosiło na wizytę studyjną do Świnoujścia i Szczecina przedstawicieli stworzonej przez WindEurope Platformy Portów Offshore Wind.

Wizyta ta odbyła się 28 stycznia. Wzięli w niej udział m.in. Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina, Małgosia Bartosik, zastępca dyrektora WindEurope, liczna reprezentacja Orlen Neptun oraz Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Pośród zaproszonych gości z portów z innych krajów znaleźli się m.in. reprezentanci ośrodków w Groningen, Lipawie, Roenne, Esbjergu i Odense, a także kilku organizacji energetycznych i rządowych.

– Nie jest to przypadkowa lista gości, bo to są prezesi wszystkich największych portów instalacyjnych w Europie. Dzięki platformie, którą prowadzi WindEurope, te porty mają możliwość spotykania się i rozmawiania, jak zwiększyć tą synergię i dostępność dla inwestorów – mówił Janusz Gajowiecki, prezes Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej.

Dzień rozpoczęła prezentacja dotycząca możliwości portu instalacyjnego Orlen Neptun, który w połowie obecnego roku ma osiągnąć operacyjność. Następnie zebrani przejechali na miejsce, gdzie na własne oczy mogli zobaczyć postępy prac nad budową terminalu. Gotowe są już nabrzeża i place składowe, trwają ostatnie prace nad budynkiem administracyjnym. W bezpośrednim sąsiedztwie już składowane są elementy przejściowe wież wiatrowych.

– W tej chwili trwają ostatnie prace wykończeniowe. Inwestycja uzyskała pozwolenie na użytkowanie z końcem roku. W połowie czerwca planujemy osiągnąć gotowość operacyjną. Ten terminal będzie przede wszystkim służył instalacji morskich farm wiatrowych drugiej fazy Orlenu. Będziemy go także wypożyczać innym klientom zainteresowanym korzystaniem z niego na potrzeby instalacji i składowania elementów morskich farm wiatrowych – tłumaczył Janusz Bil, prezes Orlen Neptun.

Fot. GospodarkaMorska.pl


Terminal budzi zainteresowanie branży. Jego możliwościom uważnie przygląda się m.in. zaangażowana w offshore, ale i onshore wind Morska Agencja Gdynia.

– Patrzymy na to w kontekście naszego przyszłego rozwoju – powiedział Michał Śmigielski, prezes MAG. – Wiadomo, że przeładowujemy nasze towary na Euroterminalu, ale takie nowe przestrzenie tworzą nowe możliwości, więc jeżeli nie będziemy się mieścić na Euroterminalu, na pewno będziemy korzystać z nowych terenów.

Śmigielski podkreślił, że zgodnie z założeniami, możliwości terminala Orlen Neptun spełniają wymogi stawiane przez branżę.

– To jest coś ekstra, bo w Polsce nie ma takiego terminalu, który miałby nośność nabrzeża 50 ton na metr. To Mercedes w skali portów morskich w Polsce.

Po wizycie w porcie instalacyjnym i lunchu uczestnicy wydarzenia przenieśli się do centrum Szczecina, gdzie weszli na pokład jednostki Odra Queen. Z jej pokładu mieli okazję do obejrzenia części terenów i inwestycji toczących się w porcie Szczecin, m.in. otwartej niedawno fabryki Vestas.

– Rozpoczęliśmy działalność pierwszego etapu fabryki 7 stycznia o 7 rano. Obecnie zatrudniamy 250 osób i kolejne zatrudniane są w tempie 50 osób miesięcznie. Rośniemy. Rozpoczęliśmy produkcję. Toczą się co prawda jeszcze prace na zewnątrz hal produkcyjnych, ale nie przeszkadza nam to w bieżącej operacyjnej działalności na tę chwilę – mówiła Jagna Kubańska-Łyczakowska, Head of Public Affairs Poland and Baltics w Vestas. – Hale produkcyjne są już gotowe. Było to dosyć duże przedsięwzięcie związane z modernizacją, adaptacją tego obiektu, który przyjęliśmy tak, aby mógł spełniać nasze wymogi do produkcji. Udało nam się te prace zakończyć w 11 miesięcy do otrzymania pozwolenia na budowę i w niespełna dwa lata od przejęcia tego terenu od pani syndyk.



Fabryka Vestas w Szczecinie, fot. GospodarkaMorska.pl


W trakcie rejsu goście mogli dowiedzieć się więcej o ukierunkowanym na offshore rozwoju, jaki ma miejsce na obszarach administrowanych przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście z prezentacji przygotowanej przez reprezentantów ZMPSiŚ. Całość tych inicjatyw funkcjonuje już pod wspólną nazwą Zachodniopomorskiej Doliny Offshorowej.

– Od Świnoujścia po Szczecin powstało już bardzo dużo różnego typu miejsc, gdzie faktycznie budują się albo są zbudowane fabryki – opowiadał nam Rafał Zahorski, pełnomocnik ds. rozwoju portów w ZMPSiŚ, wymieniając fabryki Vestas i Windar. Dodał jednak, że w regionie powstaje dużo firm, które przekształcają się w stronę produkcji związanej z offshore. – Tylko w regionie Szczecina, jakim jest Skolwin, oprócz Teleyardu jest w tej chwili jeszcze sześć kolejnych firm z branży offshore. Również w Policach w tej chwili rozpoczyna się budowa fabryki offshorowej. W takim miejscu jak Święta w Szczecinie również planowany jest port do wysyłania łopat do elektrowni wiatrowych – wymieniał Zahorski.

Spotkanie reprezentantów portów offshorowych Europy, w którym udział wzięli także dziennikarze z branżowych mediów z zagranicy, dało też możliwość do rozmów na temat potrzeb i możliwości sektora w Polsce i poza jej granicami.

– Polska ma szansę być europejskim hubem offshore. To się dzieje już dzisiaj. Porty odgrywają kluczową rolę jeśli chodzi o rozwoju offshore'u. To są bardzo ważne projekty infrastrukturalne, ale porty same tego nie zrobią. Potrzebna jest strategia, w którą będzie zaangażowane państwo – powiedziała Małgorzata Bartosik, zastępca dyrektora generalnego WindEurope. – Są porty w Europie, które mają ogromne doświadczenie w offshore. Współpraca, wymiana doświadczeń między portami już doświadczonymi i tymi, które – jak tutaj, w Świnoujściu – dopiero są na początku tej drogi, jest bardzo ważna i wyjdzie nam tylko na dobre.

– Tego typu spotkania zawsze dają jakiś kolejny impuls. Oczywiście mamy świadomość tego, że spotykamy się w określonym środowisku, zatem staramy się wychodzić na zewnątrz, żebyśmy nie byli w bańce. Niemniej jednak spotkania branżowe mają ogromne znaczenie i wymiana tej wiedzy i doświadczeń budują. Oprócz tego wchodzimy w te relacje, skracają się kontakty, znacznie łatwiej ze sobą współpracować – komentował wydarzenie Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.