Priorytetem Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. oprócz wzrostu przeładunków jest bezpieczeństwo. Niedawne kontrole Komisji Weryfikacyjnych powołanych przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie i Komendanta Wojewódzkiego Policji potwierdziły bardzo wysoki poziom zaangażowania Oficerów Ochrony Obiektów Portowych i służb ochrony w zapewnienie bezpieczeństwa oraz prawidłowości procedur.
Dlatego ZMPSiŚ nieustannie rozwija i modernizuje istniejące już systemy ochrony portów, wdrażając przy tym innowacyjne technologie.
W ramach programu „Inteligentna Ochrona” procedury bezpieczeństwa obejmą współdziałanie bezzałogowych statków powietrznych, jednostek pływających oraz zaawansowanego Portowego Systemu Kontroli Ruchu Bezzałogowych Statków.
W tym zakresie ZMPSiŚ nawiązał współpracę ze szczecińską firmą c5studio, która od lat dostarcza dla wielu branż w kraju specjalistyczne kompleksowe rozwiązania i usługi związane z systemami bezzałogowymi oraz szkoli operatorów bezzałogowych statków powietrznych do uzyskania kwalifikowanych uprawnień lotniczych.
Podjęta współpraca ma na celu wdrożenie w portach Szczecina i Świnoujścia rozwiązań związanych z flotą bezzałogowych statków powietrznych oraz statków pływających, która w powiązaniu z Portowym Centrum Koordynacji i Kontroli Ruchu obejmie systemem monitoringu ruch statków powietrznych, zaawansowany system antydronowy oraz rozbudowany system monitoringu środowiska
System będzie w stanie zapewnić bezpieczeństwo i wspomagać prace portów w stanach zagrożenia oraz podejmować konkretne działania w kwestiach ratownictwa wodnego, ochrony przeciwpożarowej, współpracy z centrum zarządzania kryzysowego, pomiarów zanieczyszczeń powietrza, w tym możliwych wycieków metanu oraz zanieczyszczeń wody substancjami ropopochodnymi.
Projektowany system jest na tyle mocno rozbudowany, że umożliwi też min. na obrazowanie głębokości oraz zanieczyszczeń dna portów, tworzenie podwodnych map sytuacyjnych czy wykrywanie nieszczelności lub ubytków nabrzeży.
System zabezpieczy też porty przed atakami terrorystycznymi i nieświadomymi zagrożeń użytkownikami dronów, którzy mogliby wlatywać w zamknięte strefy portów.
Czy nowe przepisy w zakresie prawa pierwokupu w portach będą faktycznie tak problematyczne? Wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Game changer: port Esbjerg potroi moc offshore z pomocą cyfrowego bliźniaka
Ewolucja branży morskiej – rozmowa z Andrzejem Smoleńskim
Kontrakt na dostawy ropy ze wschodu przestanie być realizowany w momencie wprowadzenia kolejnych sankcji
Wydano zezwolenie na rozbudowę węzła Gdańsk Południe
Mimo sankcji, 250 transportów z paliwem wywiozły w ostatnim miesiącu z Rosji europejskie statki