Cypryjskie Ministerstwo Żeglugi we współpracy z miejscowymi instytucjami finansowymi chce ułatwić ukraińskim i rosyjskim marynarzom otrzymywanie wynagrodzeń. Cypryjczycy zachęcają tym samym do otwierania rachunków w ich kraju.
Cypryjskie Ministerstwo Żeglugi (SDM) zwróciło uwagę, że przez międzynarodowe sankcje zablokowanych jest wiele rosyjskich banków. W związku z tym wielu managerów crewingowych nie jest w stanie przelać marynarzom należności za pracę. Problem nie dotyczy jedynie marynarzy z Rosji, ale także korzystających z rosyjskich banków Ukraińców, co odcina ich od pieniędzy. SDM wspólnie z lokalnymi bankami i instytucjami finansowymi opracowało dwa systemy płatności dla marynarzy, które mają pomóc rozwiązać problem. Pierwszy z nich jest realizowany przez komercyjne banki działające na Cyprze: Bank of Cyprus, Hellenic Bank, Eurobank, drugi zaś przez członków Stowarzyszenia Instytucji Płatności Elektronicznych (ACEMPI) za pośrednictwem ECOMMBX lub SEPAGA. Marynarze będą mogli kontaktować się w celu uzyskania wsparcia ze specjalnymi oficerami łącznikowymi w każdej z instytucji. Cypryjczycy podają, że marynarze już mogą składać wnioski o wypłatę wynagrodzeń samodzielnie lub poprzez menedżera statku.
Oba systemy sprowadzają się w dużej mierze do ułatwienia Ukraińcom i Rosjanom zakładania kont bankowych na Cyprze.
– Mamy nadzieję, że ułatwienie otwarcia kont bankowych zarówno ukraińskim, jak i rosyjskim marynarzom umożliwi im i ich rodzinom łatwy dostęp do wynagrodzenia. Uważamy również, że armatorzy i kierownicy załóg potrzebują od państw bandery skutecznego rozwiązania problemu, z którym wielu z nich będzie musiało się zmierzyć. Będziemy nadal analizować i oceniać sytuację, aby upewnić się, że nasz system pozostanie realną i skuteczną ofertą dla branży – powiedział Vassilion Demetriades, cypryjski minister żeglugi.
Według Seafarer Workforce Report z 2021 roku, 14,5 procent pośród wszystkich marynarzy stanowią łącznie obywatele Rosji i Ukrainy.
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych