• <

Crist rozpoczął budowę unikatowego, hybrydowego promu dla Finów (wideo)

Paweł Kuś

06.04.2016 14:14 Źródło: własne
Strona główna Crist rozpoczął budowę unikatowego, hybrydowego promu dla Finów (wideo)
Crist rozpoczął budowę unikatowego, hybrydowego promu dla Finów (wideo) - GospodarkaMorska.pl

Niespełna dwa tygodnie temu Stocznia CRIST S.A. z sukcesem przekazała armatorowi specjalistyczną jednostkę samopodnośną "Zourite", a już dziś (06.04) rozpoczęto cięcie blach kolejnej innowacyjnej jednostki - tym razem dla armatora z Finlandii.  Projekt o numerze budowy P310, będzie  specjalistycznym, ekologicznym promem typu „double-ended”. Zaledwie trzyosobowa załoga sterująca promem oraz innowacyjny silnik dieslowo-hybrydowy to tylko część wyjątkowej specyfikacji technicznej budowanego promu.

Prom dla Finferries obsługiwać będzie morski odcinek drogowej przeprawy pomiędzy punktami Parainen oraz Nauvo położonych w południowo-zachodniej części Finlandii. Statek służyć będzie do transportu 90 samochodów osobowych i 372 pasażerów. Jednostka została zaprojektowana w taki sposób, aby móc być obsługiwana zaledwie przez trzyosobową załogę.

Nowością jest zastosowanie hybrydowego napędu dieslowo-elektrycznego. Finferries wyposażony będzie w 3 silniki główne diesla, 2 pędniki azymutalne oraz zestaw akumulatorów. Będą one przystosowane do niesprzyjających warunków klimatycznych – układ oparty na komponentach Siemensa ma podołać północnym niskim temperaturom oraz dużym opadom śniegu.

Jednym z ważniejszych czynników w eksploatacji takich promów jest ich zdolność do szybkiego załadunku i wyładunku. Nie bez znaczenia pozostaje też kwestia ekologii - innowacyjności rozwiązań stosowanych na promach. Rozważane jest stosowanie silnika spalinowego jedynie do ewentualnych celów awaryjnych – świadczy o ekologicznym podejściu do projektów w stoczni Crist S.A. – mówi Zdzisław Bahyrycz pełnomocnik zarządu stoczni Crist S.A. - Wejście na wymagający rynek fiński z nowoczesną jednostką poszerza nasze możliwości kontraktacji w rejonie Skandynawii. Wobec dużej ilości drogowych przepraw promowych i dużej wagi przykładanej przez rządy i samorządy lokalne do spraw ochrony środowiska w Europie należy się spodziewać rosnącego zainteresowania podobnymi konstrukcjami."

Termin realizacji jednostki przez Crist S.A. ustalony został na 18 miesięcy.

Dziękujemy za wysłane grafiki.