Kopenhaga Malmö Port (CMP), duńsko-szwedzki operator portu joint venture, ujawnił, że dołączy do wniosku o dofinansowanie UE dla projektu wychwytywania CO2.
Oczekuje się, że obiekt do wychwytywania CO2 zmniejszy emisje z Amager Resource Center (ARC) o 500 000 ton CO2 rocznie i może w ten sposób znacząco przyczynić się do realizacji celu Kopenhagi, jakim jest stanie się pierwszą na świecie stolicą świata, neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla do 2025 roku.
CMP stanie się głównym podmiotem zajmującym się przechowywaniem i dystrybucją wychwyconego CO2 na statki, które przepuszczają CO2 do składowania na starych polach naftowych na Morzu Północnym.
Jak poinformowano, projekt będzie pierwszym tego rodzaju w Danii i przyczyni się nie tylko do realizacji celu miasta, jakim jest osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla, ale także realizacji krajowego celu, jakim jest zmniejszenie duńskiej emisji CO2 o 70% do 2030 r. W szczególności roczna redukcja o 500 000 ton CO2 będzie odpowiadać około jednemu procentowi całkowitych emisji Danii.
W ramach jednego z pierwszych i kluczowych etapów projektu, pod koniec października ARC we współpracy z CMP złoży wniosek do Funduszu Innowacji UE na rzecz działań klimatycznych o dofinansowanie zarówno na budowę obiektu, którego ukończenie jest planowane. w 2025 roku i jego działalności.
Kwota wnioskowanego wsparcia finansowego mieści się w przedziale 0,5-1 mld DKK (ok. 79 mln USD - 158,6 mln USD), co pozwoli na sfinansowanie do 60 proc. kosztów utworzenia obiektu i jego funkcjonowania w pierwszych dziesięciu latach.
Amager Bakke i Prøvestenen - które jest częścią portu handlowego CMP - znajdują się w bliskiej odległości od siebie. Wychwycony CO2 zostanie przetransportowany krótkim rurociągiem do specjalnych zbiorników w pobliskim terminalu CMP na Prøvestenen. Stamtąd CO2 będzie pompowany na pokłady statków, które wypływają dalej na Morze Północne, gdzie będzie składowany w osuszonych i opróżnionych podziemnych zbiornikach ropy.
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego