• <

Chiny chcą zwiększyć transport samochodów do Europy. Zawierają kluczową umowę z niemiecką firmą logistyczną

07.03.2025 13:55 Źródło: COSCO Shipping Carries, BLG Logistics
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Chiny chcą zwiększyć transport samochodów do Europy. Zawierają kluczową umowę z niemiecką firmą logistyczną
Fot. COSCO Shipping Carries

COSCO Shipping Carries i BLG Logistics podpisały umowę o partnerstwie w zakresie przeładunków towarów ciężkich z Chin do Europy. Ma to się wiązać z obsługą logistyczną m.in. transportów samochodów na rynek europejski.

Współpraca ma zapewnić wykorzystanie mocnych stron obu podmiotów w zakresie logistyki i transportu realizowanego drogą morską. Dla chińskich producentów Bremerhaven ma odgrywać kluczową rolę jako „port wejściowy” na rynek europejski. W szczególności kluczowe znaczenie ma sprawny dostęp logistyczny do niemieckiego rynku zbytu pojazdów, jednego z najważniejszych w skali Europy oraz świata. Stąd chińska firma dąży do zapewnienia usługi liniowej obejmującej Bremerhaven z co najmniej dwoma połączeniami miesięcznie.

– Dla otwartego portu przeładunkowego, takiego jak Bremerhaven, ważne jest dostosowanie się do aktualnych zmian na rynku. Oznacza to, że musimy brać pod uwagę zmieniające się wymagania naszych tradycyjnych klientów, a jednocześnie tworzyć wydajne rozwiązania logistyczne dla nowych importerów. Dlatego jesteśmy bardzo zadowoleni, że przewaga sieci BLG - połączenie terminali morskich, terminali śródlądowych, usług technicznych o wartości dodanej oraz transportu drogowego i kolejowego. została doceniona przez COSCO Shipping Carriers w interesie chińskich producentów. Podpisana umowa pokazuje, że nasz partner docenia głębię usług i ofertę usług międzysieciowych BLG i chce stworzyć odpowiednie korzyści dla naszych wspólnych klientów – powiedział Axel Bantel, dyrektor zarządzający ds. sprzedaży w BLG Automobile Logistics.

BLG Loistics planuje udostępnić swoją sieć chińskiemu przewoźnikowi, a także swoją infrastrukturę producentom z Chin, co ma umożliwić uzyskanie kompleksowych rozwiązań logistycznych. Celem tego jest sprawna dostawa samochodów pochodzących z chińskich fabryk, trafiających następnie do dealerów w całej Europie.

Umowa między BLG Logistics a COSCO budzi obawy wynikające z ekspansji chińskiej branży motoryzacyjnej, która staje się coraz bardziej konkurencyjna i uderzając w europejskie przedsiębiorstwa. Szczególnie emocje budzi to w Niemczech, gdyż czołowe firmy z branży, jak Volkswagen, mają zamykać fabryki i zwalniać tysiące pracowników. To efekt zarówno ekspansji branży samochodowej w USA czy w Azji, ale tez polityki Zielonego Ładu, a przestawienie się na produkcję samochodów elektrycznych i napędzanych zielonymi paliwami pozostaje wyzwaniem ze względu na koszt, wdrażanie technologii czy na ten moment dostępność i cenę wspomnianych źródeł napędu. Co istotne, państwa Unii Europejskiej mają też podwyższać cła na chińskie pojazdy elektryczne, dodając do obecnego, wynoszącego 10% taryfy wahające się od 7,8 do 35,3% w zależności od producenta. Celem tego jest ochrona własnych rynków i produkcji. Z racji na obecnoćć Grupy BLG w innych krajach pojawiają pytania względem obsługi połączeń z Chin przy użyciu także terminali nadbałtyckich, a to też rynek interesujący chińskie firmy.

Należy też brać pod uwagę aktualną politykę USA, gdyż chińskie podmioty obawiają się zamknięcia amerykańskiego rynku na ich towary. Wynika to z zapowiedzi jeszcze wyższych ceł na produkty, a także opłat na obsługę statków zbudowanych w Państwie Środka. Może to więc oznaczać, że Chiny, wykorzystując duże krajowe firmy jak, należące do konglomeratu COSCO, będą dążyć do zwiększenia swojej aktywności i udziałów w rynku europejskim, poszukując alternatywy w razie potencjalnego zamknięcia się amerykańskiego. Przypomnijmy też, że holding CK Hutchison z Hongkongu miał sprzedać amerykańskiemu przedsiębiorstwu inwestycyjnemu BlackRock łącznie 43 porty w 23 krajach. Choć główne zainteresowanie dotyczy większościowego pakietu udziałów w dwóch portach nad Kanałem Panamskim, tak pytaniem jest los innych terminali, w tym znajdującego się w gdyńskim porcie Hutchison Ports Gdynia. Może to też oznaczać, że w obliczu tej gigantycznej transakcji Chiny planują w inny sposób kontynuować działalność na międzynarodowym rynku transportu drogą morską.

Czytaj więcej: CK Hutchison sprzedaje porty Amerykanom. Transakcja jednak potrwa

BLG AutoTerminal Bremerhaven jest jednym z największych terminali samochodowych na świecie, obsługującym około 1,5 miliona pojazdów rocznie. Wszystkie znane firmy zajmujące się transportem samochodów obsługują Bremerhaven. Zajmujący powierzchnię 295 hektarów obiekt BLG oferuje ma oferować producentom optymalną przestrzeń i udogodnienia. Około 70 000 pojazdów może być tu przechowywanych przed dalszym transportem drogowym, kolejowym lub wodnym. W trzech centrach technicznych Grupa BLG zapewnia swoim klientom także liczne usługi techniczne bezpośrednio na miejscu.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.