ew
Jak poinformowały w ostatni czwartek lokalne szwedzkie media: "Polski prom jest sprawdzany przez władze po tym, jak podpłynął zbyt blisko płycizny i pozostaje przy nabrzeżu". Według danych śledzenia statku - od 14 października prom Wawel należący do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej - przebywał w Nynäshamn i ominął planowe czwartkowe wyjście w rejs do Gdańska. Do Polski trafił dopiero dziś w nocy.
Reakcją na awarię promu Wawel było wydanie "Komunikatu eksploatacyjnego" przez PŻB. Jak czytamy na stronie polskiego przewoźnika:
"Ze względu na postój stoczniowy promu Wawel w okresie 16.10 – 31.10.2020 rozkład rejsów na linii Gdańsk - Nynäshamn będzie wyglądał następująco:
- z Gdańska do Nynäshamn prom NOVA STAR odejścia we wtorek, czwartek, sobota o godz. 18.00;
- z Nynäshamn do Gdańska prom NOVA STAR odejścia w poniedziałek, środa, piątek o godz.18.00".
Szwedzkie media nie są jednoznaczne w określeniu zakresu awarii polskiego promu. Pojawiały się nawet informacje, że doszło do wejścia na mieliznę. Przeważają jednak relacje o awarii silnika.
Faktem jest, iż prom skierowano na nabrzeże postojowe w Nynäshamn. Jak komentował oficer Straży Przybrzeżnej Mattias Hansson: "Nie jest jeszcze jasne, co dokładnie się wydarzyło. Statek znajduje się przy nabrzeżu w Nynäshamn i zostanie skontrolowany przez nas i przez Szwedzką Agencję Transportu. Jednostka miała na pewno problemy z silnikiem. Doszło też do wleczenia rzuconej kotwicy".
Jak dodaje Mattias Hansson: "Nikt nie ucierpiał wskutek awarii. Nie doszło też do rozlewu ropy i innych zanieczyszczeń. Przyczyny zdarzenia wyjaśni dochodzenie".
Jak poinformował nas Jerzy Wolski z Polskiej Żeglugi Bałtyckiej: "Prom Wawel został anulowany z rozkładu rejsów do dnia 31.10.2020 z powodów technicznych, będącym następstwem złych warunków atmosferycznych panujących ostatnio na Bałtyku. Obecnie prom znajduje się w porcie w Gdańsku, gdzie trwają naprawy pod nadzorem klasyfikatora. Armator będzie udzielał informacji na bieżąco".
M/F Wawel został zbudowany w 1980 roku w szwedzkiej stoczni w Malmö, przebudowany w roku 1989 w stoczni w Bremerhaven. W roku 2004 zostały przeprowadzone prace dostosowawcze do potrzeb Polferries. Prom może przewieźć jednorazowo 1000 pasażerów (w tym 511 miejsc w kabinach).
Parametry techniczno - eksploatacyjne:
Długość: 163,96 m
Szerokość: 27,63 m
Zanurzenie: 6,52 m
Długość linii ładunkowej: 1490 m (310 samochodów osobowych i 50 samochodów ciężarowych)
Prędkość eksploatacyjna: 16,7 węzłów
Portowe szlaki kolejowe zmieniają się na lepsze
Bank Światowy - Port musi być smart
Droga Czerwona komplementarna ze strategią rozbudowy dróg krajowych i autostrad
Związek Małych Portów przystąpił do inicjatywy PPO
Tygodniowy przegląd promowy, a w nim m.in. o armatorach, którzy na bieżąco dostosowują się do sytuacji po brexicie
Speed – rekordowy rok mimo utraconych możliwości
Ropa brent | 55,31 $ | baryłka | -0,79% | 05:54 |
Cyna | 22000,00 $ | tona | -2,85% | 22 sty |
Cynk | 2651,00 $ | tona | -2,07% | 22 sty |
Aluminium | 1975,00 $ | tona | -0,85% | 22 sty |
Pallad | 2334,50 $ | uncja | -0,17% | 05:53 |
Platyna | 1092,40 $ | uncja | -1,20% | 05:54 |
Srebro | 25,37 $ | uncja | -0,08% | 05:54 |
Złoto | 1855,90 $ | uncja | 0,05% | 05:54 |