• <
PZT_980x120_gif_2020

Awaria promu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej

Strona główna Porty, logistyka Awaria promu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej
Awaria promu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej - GospodarkaMorska.pl
fot. Brosen - Praca własna/wikipedia.org

ew

18.10.2020 Źródło: https://www.nynashamnsposten.se/

Jak poinformowały w ostatni czwartek lokalne szwedzkie media: "Polski prom jest sprawdzany przez władze po tym, jak podpłynął zbyt blisko płycizny i pozostaje przy nabrzeżu". Według danych śledzenia statku - od 14 października prom Wawel należący do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej - przebywał w Nynäshamn i ominął planowe czwartkowe wyjście w rejs do Gdańska. Do Polski trafił dopiero dziś w nocy. 

Reakcją na awarię promu Wawel było wydanie "Komunikatu eksploatacyjnego" przez PŻB. Jak czytamy na stronie polskiego przewoźnika:

"Ze względu na postój stoczniowy promu Wawel w okresie 16.10 – 31.10.2020 rozkład rejsów na linii Gdańsk - Nynäshamn będzie wyglądał następująco:

- z Gdańska do Nynäshamn prom NOVA STAR odejścia we wtorek, czwartek, sobota o godz. 18.00;

- z Nynäshamn do Gdańska prom NOVA STAR odejścia w poniedziałek, środa, piątek o godz.18.00".

Szwedzkie media nie są jednoznaczne w określeniu zakresu awarii polskiego promu. Pojawiały się nawet informacje, że doszło do wejścia na mieliznę. Przeważają jednak relacje o awarii silnika. 

Faktem jest, iż prom skierowano na nabrzeże postojowe w Nynäshamn. Jak komentował oficer Straży Przybrzeżnej Mattias Hansson: "Nie jest jeszcze jasne, co dokładnie się wydarzyło. Statek znajduje się przy nabrzeżu w Nynäshamn i zostanie skontrolowany przez nas i przez Szwedzką Agencję Transportu. Jednostka miała na pewno problemy z silnikiem. Doszło też do wleczenia rzuconej kotwicy".

O komentarz poprosiliśmy przedstawicieli PŻB jednak nie otrzymaliśmy jeszcze odpowiedzi. 

Jak dodaje Mattias Hansson: "Nikt nie ucierpiał wskutek awarii. Nie doszło też do rozlewu ropy i innych zanieczyszczeń. Przyczyny zdarzenia wyjaśni dochodzenie".

M/F Wawel został zbudowany w 1980 roku w szwedzkiej stoczni w Malmö, przebudowany w roku 1989 w stoczni w Bremerhaven. W roku 2004 zostały przeprowadzone prace dostosowawcze do potrzeb Polferries. Prom może przewieźć jednorazowo 1000 pasażerów (w tym 511 miejsc w kabinach).

Parametry techniczno - eksploatacyjne:

Długość: 163,96 m 

Szerokość: 27,63 m 

Zanurzenie: 6,52 m 

Długość linii ładunkowej: 1490 m (310 samochodów osobowych i 50 samochodów ciężarowych) 

Prędkość eksploatacyjna: 16,7 węzłów



port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
port_gdańsk_390x100_2020
invest_gda_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 42,94 $ baryłka  0,30% 02:57
 Cyna 18343,00 $ tona 0,65% 15 paź
 Cynk 2397,00 $ tona -0,04% 15 paź
 Aluminium 1824,00 $ tona -0,65% 15 paź
 Pallad 2351,10 $ uncja  0,55% 02:12
 Platyna 867,00 $ uncja  0,16% 02:57
 Srebro 24,33 $ uncja  0,16% 02:58
 Złoto 1903,90 $ uncja  0,06% 02:58
Bollore_390x100_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.