Jak poinformowały w ostatni czwartek lokalne szwedzkie media: "Polski prom jest sprawdzany przez władze po tym, jak podpłynął zbyt blisko płycizny i pozostaje przy nabrzeżu". Według danych śledzenia statku - od 14 października prom Wawel należący do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej - przebywał w Nynäshamn i ominął planowe czwartkowe wyjście w rejs do Gdańska. Do Polski trafił dopiero dziś w nocy.
Reakcją na awarię promu Wawel było wydanie "Komunikatu eksploatacyjnego" przez PŻB. Jak czytamy na stronie polskiego przewoźnika:
"Ze względu na postój stoczniowy promu Wawel w okresie 16.10 – 31.10.2020 rozkład rejsów na linii Gdańsk - Nynäshamn będzie wyglądał następująco:
- z Gdańska do Nynäshamn prom NOVA STAR odejścia we wtorek, czwartek, sobota o godz. 18.00;
- z Nynäshamn do Gdańska prom NOVA STAR odejścia w poniedziałek, środa, piątek o godz.18.00".
Szwedzkie media nie są jednoznaczne w określeniu zakresu awarii polskiego promu. Pojawiały się nawet informacje, że doszło do wejścia na mieliznę. Przeważają jednak relacje o awarii silnika.
Faktem jest, iż prom skierowano na nabrzeże postojowe w Nynäshamn. Jak komentował oficer Straży Przybrzeżnej Mattias Hansson: "Nie jest jeszcze jasne, co dokładnie się wydarzyło. Statek znajduje się przy nabrzeżu w Nynäshamn i zostanie skontrolowany przez nas i przez Szwedzką Agencję Transportu. Jednostka miała na pewno problemy z silnikiem. Doszło też do wleczenia rzuconej kotwicy".
Jak dodaje Mattias Hansson: "Nikt nie ucierpiał wskutek awarii. Nie doszło też do rozlewu ropy i innych zanieczyszczeń. Przyczyny zdarzenia wyjaśni dochodzenie".
Jak poinformował nas Jerzy Wolski z Polskiej Żeglugi Bałtyckiej: "Prom Wawel został anulowany z rozkładu rejsów do dnia 31.10.2020 z powodów technicznych, będącym następstwem złych warunków atmosferycznych panujących ostatnio na Bałtyku. Obecnie prom znajduje się w porcie w Gdańsku, gdzie trwają naprawy pod nadzorem klasyfikatora. Armator będzie udzielał informacji na bieżąco".
M/F Wawel został zbudowany w 1980 roku w szwedzkiej stoczni w Malmö, przebudowany w roku 1989 w stoczni w Bremerhaven. W roku 2004 zostały przeprowadzone prace dostosowawcze do potrzeb Polferries. Prom może przewieźć jednorazowo 1000 pasażerów (w tym 511 miejsc w kabinach).
Parametry techniczno - eksploatacyjne:
Długość: 163,96 m
Szerokość: 27,63 m
Zanurzenie: 6,52 m
Długość linii ładunkowej: 1490 m (310 samochodów osobowych i 50 samochodów ciężarowych)
Prędkość eksploatacyjna: 16,7 węzłów
Transport Week 2024. Rozwój, bezpieczeństwo i offshore
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego