W połowie września, przy nabrzeżu Nabrzeżu Szczecińskim w gdańskim porcie odbył się rozładunek prawie 400 sztuk różnego rodzaju amerykańskiego sprzętu wojskowego. Operację nadzorowała grupa BLG Logistics.
Na pokładzie samochodowca Freedom przypłynęły między innymi wozy bojowe oraz ładunki spaletowane i skonteneryzowane. Całość operacji rozładunku przeprowadzono w zaledwie 12 godzin.
"Grupa kapitałowa BLG Logistics, do której należy BLG Autoterminal zajmuje się operacjami z udziałem wojsk amerykańskich już od 1940 roku. Mamy więc ogromne doświadczenie, stąd tak sprawne przeprowadzenie rozładunku. Nasza współpraca układa się wręcz modelowo, dlatego mamy nadzieję na więcej takich prac w przyszłości" - mówi Daniela Witkowska, operation manager w BLG AutoTerminal Gdańsk.
BLG działało na zlecenie armatora American Roll on – Roll off Carrier (ARC). Większość rozładowanego sprzętu trafiła do amerykańskiej jednostki w Powidzu. Mniejsza partia została przetransportowana do Żagania. Wywóz amerykańskiego sprzętu z gdańskiego portu trwał dwa tygodnie.
Przemieszczanie jednostek odbywa się w ramach Atlantic Resolve, zapewniającej ochronę bezpieczeństwa krajów nadbałtyckich.
Ćwiczenia Atlantic Resolve to amerykańska inicjatywa, którą zapoczątkowano po rosyjskiej agresji na Ukrainę w 2014 r. Ma na celu wzmocnienie potencjału militarnego NATO na jego wschodniej flance poprzez stałą obecność pododdziałów wojskowych United State Armed Forces i sił zbrojnych innych państw sojuszniczych w państwach członkowskich Europy Środkowo-Wschodniej. W ramach tej operacji US Army przesyła w formie rotacyjnej wybrane brygadowe zespoły bojowe do Europy w formie stałej obecności.
Samochodowiec Freedom należący do armatora American Roll-on Roll-off Carrier (ARC) ma 190 m długości i 32 m szerokości. Został wybudowany w 1997 roku i pływa pod banderą Stanów Zjednoczonych.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych