Departament Energetyki Stanów Zjednoczonych (DOE) wydał pozwolenia na eksport LNG z terminali Sabine Pass w Luizjanie i Corpus Christi w Teksasie w celu zwiększenia międzynarodowego eksportu LNG w obliczu niedoborów energii spowodowanych inwazją Rosji na Ukrainę.
Oba terminale pozwalają na zapewnienie dodatkowej elastyczności eksportu LNG na poziomie 0,72 mld stóp sześciennych (ok. 0,2 mld m3) dziennie do wszystkich krajów, z którymi USA nie podpisały umowy o wolnym handlu, w tym do całej Europy.
Przed inwazją Rosji na Ukrainę 24 lutego, Stany Zjednoczone rozmawiały z krajami i firmami eksportującymi LNG o planach awaryjnych dotyczących utrzymania dostaw tego paliwa do Europy. Obecnie Europa importuje z Rosji gaz, który pokrywa ok. 30-40 proc, zapotrzebowania na ten surowiec.
Amerykańscy eksporterzy już teraz wykorzystują maksymalną lub zbliżoną do maksymalną przepustowość terminali, ale dzięki decyzjom Departamentu Energetyki każdy działający amerykański gazoport ma zgodę DOE na eksport paliwa z pełną mocą do dowolnego kraju, o ile nie jest to zabronione przez prawo lub politykę Stanów Zjednoczonych.
USA są obecnie największym światowym eksporterem LNG, a do końca bieżącego roku eksport wzrośnie o kolejne 20 proc. w stosunku do obecnego poziomu, w miarę uruchamiania dodatkowej przepustowości terminali. Tylko w styczniu 2022 roku USA odpowiadały za ponad połowę LNG importowanego do Europy.
Jak poinformował w komunikacie Departament Energetyki, w związku z oczekiwanym wzrostem eksportu LNG urząd koncentruje się na ograniczaniu emisji metanu w sektorze ropy i gazu zarówno w kraju, jak i za granicą.
Według DOE amerykańskie LNG pozostaje ważnym elementem globalnego bezpieczeństwa energetycznego, a departament nadal stara się znaleźć sposoby, aby pomóc sojusznikom i partnerom handlowym Stanów Zjednoczonych w zapewnieniu dostaw energii, których potrzebują, jednocześnie kontynuując prace nad złagodzeniem skutków zmian klimatycznych.
Źródło: Departament Energii USA
Fot. Depositphotos
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie