• <
KONGSBERG_2023

Stocznia Remontowa Nauta likwiduje Zakład Nowych Budów w Gdańsku

pc

12.02.2019 12:54 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Stocznia Remontowa Nauta likwiduje Zakład Nowych Budów w Gdańsku

Partnerzy portalu

Stocznia Remontowa Nauta likwiduje Zakład Nowych Budów w Gdańsku - GospodarkaMorska.pl

Stocznia Remontowa Nauta likwiduje Zakład Nowych Budów w Gdańsku. Do końca czerwca tego roku mają zostać ukończone cztery ostatnie statki, a 10-hektarowy teren wraz z infrastrukturą będzie wydzierżawiony lub sprzedany. O sprawie poinformowała we wtorek „Gazeta Wyborcza Trójmiasto”.

O planach likwidacji gdańskiego zakładu mówił już w czerwcu ubiegłego roku w wywiadzie dla portalu GospodarkaMorska.pl były prezes Stoczni Remontowej Nauta Marcin Dąbrowski.

– Szczególnej uwagi wymaga nasza działalność w segmencie nowych budów. Jesteśmy tu w sytuacji, w której operujemy na terenach po dawnej Stoczni Gdańskiej, które są bardzo zamortyzowane i do których bardzo szybko zbliża się tkanka miejska. Zdajemy sobie sprawę z tego, że prowadzenie tam działalności stoczniowej w dłuższej perspektywie czasu jest niemożliwe – mówił w wywiadzie z portalem GospodarkaMorska.pl były prezes Stoczni Remontowej Nauta.

Dodał, że na dobre wyniki stoczni ma wpływ nie tylko ilość zbudowanych statków, ale również rentowność.

– Z tym w dzisiejszych czasach i z tak kosztowną infrastrukturą jest spory problem. Dlatego naturalną tendencją będzie ograniczanie produkcji w Gdańsku. Trzeba również zauważyć, że zachodzą istotne zmiany na rynku. Z jednej strony obecnie bardzo trudno zdobyć kontrakt na budowę w pełni czy częściowo wyposażonego statku, na którym da się zarobić, z drugiej strony pojawiają się nowe podmioty, takie jak PGZ Stocznia Wojenna, które dysponują zdecydowanie lepszą infrastrukturą produkcyjną. Pojawia się też nowa sytuacja ze Stocznią Gdańsk, którą ARP odkupiło w ostatnim okresie, gdzie również planowane są inwestycję mające umożliwić produkcję statków. Nie bez znaczenia jest również fakt, że jeden z naszych głównych klientów, Karstensens, wydzierżawił w ostatnim czasie infrastrukturę od Vistalu, gdzie również planuje samodzielnie rozpocząć budowę kadłubów. To wszytko powoduje, że dla Nauty w segmencie nowych budów trochę zaczyna brakować miejsca. Zamierzamy więc stopniowo wygaszać produkcję w Gdańsku, realizując oczywiście wszystkie dotychczas zakontraktowane budowy – zapowiadał były prezes Stoczni Remontowej Nauta.

Podkreślił, że stocznia działalność związaną z budową statków widzi bardziej w Gdyni niż w Gdańsku, wykorzystując infrastrukturę PGZ Stoczni Wojennej lub we współpracy z nią.

– Mamy kompetencję ale brakuje nam infrastruktury. Dlatego PGZ Stocznia Wojenna jest naszym naturalnym partnerem. W związku z tą współpracą część naszych pracowników już przeszło z Gdańska do PGZ Stoczni Wojennej – mówił.

Zakład Nowych Budów SR Nauta został powstał w 2014 r. na obszarze wydzierżawionym od spółki Synergia99, w oparciu o infrastrukturę dawnego wydziału K3. Jest on wyposażony w infrastrukturę produkcyjną i oprzyrządowanie niezbędne do budowy statków, w skład którego wchodzą dwie pochylnie wzdłużne B1 (280 m x 36 m) i B3 (177 m x 28,7 m), hala prefabrykacyjna K3 o powierzchni ok 10 000m2 oraz 7 dźwigów Kone w rejonie pochylni. Specjalnością zakładu jest budowa statków rybackich. Od początku jego działalności zatrudnienie znalazło tam ponad 1 000 osób.

Stocznia Remontowa Nauta, należąca do grupy MARS Shipyards & Offshore, łączy wieloletnią tradycję okrętową z nowoczesnymi technologiami. Należy do zakładów o bardzo szerokim wachlarzu usług. Oprócz standardowych remontów, wykonuje także skomplikowane konwersje i przebudowy. Zwiększony potencjał dokowy i produkcyjny pozwala Naucie remontować nawet największe jednostki wpływające na Bałtyk. Stocznia ta jest również bardzo aktywna w obszarze innowacji, m.in. oferuje armatorom statki o napędzie LNG. Nauta, wspólnie z uczelniami wyższymi oraz ośrodkami naukowymi, uczestniczy w kilku projektach o charakterze badawczo-rozwojowym, których celem jest opracowanie i wdrożenie do produkcji specjalistycznych rozwiązań dla Marynarki Wojennej oraz nowatorskich produktów mogących znaleźć zastosowanie m.in. w ochronie środowiska, energetyce oraz w różnych gałęziach przemysłu – w tym również w przemyśle wojskowym.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.