pc
Stocznia Remontowa Nauta likwiduje Zakład Nowych Budów w Gdańsku. Do końca czerwca tego roku mają zostać ukończone cztery ostatnie statki, a 10-hektarowy teren wraz z infrastrukturą będzie wydzierżawiony lub sprzedany. O sprawie poinformowała we wtorek „Gazeta Wyborcza Trójmiasto”.
O planach likwidacji gdańskiego zakładu mówił już w czerwcu ubiegłego roku w wywiadzie dla portalu GospodarkaMorska.pl były prezes Stoczni Remontowej Nauta Marcin Dąbrowski.
– Szczególnej uwagi wymaga nasza działalność w segmencie nowych budów. Jesteśmy tu w sytuacji, w której operujemy na terenach po dawnej Stoczni Gdańskiej, które są bardzo zamortyzowane i do których bardzo szybko zbliża się tkanka miejska. Zdajemy sobie sprawę z tego, że prowadzenie tam działalności stoczniowej w dłuższej perspektywie czasu jest niemożliwe – mówił w wywiadzie z portalem GospodarkaMorska.pl były prezes Stoczni Remontowej Nauta.
Dodał, że na dobre wyniki stoczni ma wpływ nie tylko ilość zbudowanych statków, ale również rentowność.
– Z tym w dzisiejszych czasach i z tak kosztowną infrastrukturą jest spory problem. Dlatego naturalną tendencją będzie ograniczanie produkcji w Gdańsku. Trzeba również zauważyć, że zachodzą istotne zmiany na rynku. Z jednej strony obecnie bardzo trudno zdobyć kontrakt na budowę w pełni czy częściowo wyposażonego statku, na którym da się zarobić, z drugiej strony pojawiają się nowe podmioty, takie jak PGZ Stocznia Wojenna, które dysponują zdecydowanie lepszą infrastrukturą produkcyjną. Pojawia się też nowa sytuacja ze Stocznią Gdańsk, którą ARP odkupiło w ostatnim okresie, gdzie również planowane są inwestycję mające umożliwić produkcję statków. Nie bez znaczenia jest również fakt, że jeden z naszych głównych klientów, Karstensens, wydzierżawił w ostatnim czasie infrastrukturę od Vistalu, gdzie również planuje samodzielnie rozpocząć budowę kadłubów. To wszytko powoduje, że dla Nauty w segmencie nowych budów trochę zaczyna brakować miejsca. Zamierzamy więc stopniowo wygaszać produkcję w Gdańsku, realizując oczywiście wszystkie dotychczas zakontraktowane budowy – zapowiadał były prezes Stoczni Remontowej Nauta.
Podkreślił, że stocznia działalność związaną z budową statków widzi bardziej w Gdyni niż w Gdańsku, wykorzystując infrastrukturę PGZ Stoczni Wojennej lub we współpracy z nią.
– Mamy kompetencję ale brakuje nam infrastruktury. Dlatego PGZ Stocznia Wojenna jest naszym naturalnym partnerem. W związku z tą współpracą część naszych pracowników już przeszło z Gdańska do PGZ Stoczni Wojennej – mówił.
Zakład Nowych Budów SR Nauta został powstał w 2014 r. na obszarze wydzierżawionym od spółki Synergia99, w oparciu o infrastrukturę dawnego wydziału K3. Jest on wyposażony w infrastrukturę produkcyjną i oprzyrządowanie niezbędne do budowy statków, w skład którego wchodzą dwie pochylnie wzdłużne B1 (280 m x 36 m) i B3 (177 m x 28,7 m), hala prefabrykacyjna K3 o powierzchni ok 10 000m2 oraz 7 dźwigów Kone w rejonie pochylni. Specjalnością zakładu jest budowa statków rybackich. Od początku jego działalności zatrudnienie znalazło tam ponad 1 000 osób.
Stocznia Remontowa Nauta, należąca do grupy MARS Shipyards & Offshore, łączy wieloletnią tradycję okrętową z nowoczesnymi technologiami. Należy do zakładów o bardzo szerokim wachlarzu usług. Oprócz standardowych remontów, wykonuje także skomplikowane konwersje i przebudowy. Zwiększony potencjał dokowy i produkcyjny pozwala Naucie remontować nawet największe jednostki wpływające na Bałtyk. Stocznia ta jest również bardzo aktywna w obszarze innowacji, m.in. oferuje armatorom statki o napędzie LNG. Nauta, wspólnie z uczelniami wyższymi oraz ośrodkami naukowymi, uczestniczy w kilku projektach o charakterze badawczo-rozwojowym, których celem jest opracowanie i wdrożenie do produkcji specjalistycznych rozwiązań dla Marynarki Wojennej oraz nowatorskich produktów mogących znaleźć zastosowanie m.in. w ochronie środowiska, energetyce oraz w różnych gałęziach przemysłu – w tym również w przemyśle wojskowym.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth