pc
PERN podpisał umowę na z konsorcjum Naftoremont–Naftobudowa na rozbudowę swego Terminalu Naftowego w Gdańsku (TNG). W ramach inwestycji do października 2020 r. powstanie tam 5 zbiorników na ropę naftową o łącznej pojemności blisko 400 metrów sześc. – podała w środę spółka.
Przedsięwzięcie zrealizuje konsorcjum, którego liderem jest Naftoremont-Naftobudowa, a partnerem spółka Agat. „W postępowaniu przetargowym ten wykonawca zaproponował najkorzystniejszą ofertę, której wartość sięga 327 mln zł” – podkreślił PERN, informując o zawarciu umowy.
Spółka zaznaczyła, iż „dzięki nowym zbiornikom zlokalizowanym u wybrzeża Morza Bałtyckiego, będzie jeszcze sprawniej obsługiwała tankowce, które wpływają do Naftoportu”, będącego podmiotem jej grupy kapitałowej.
PERN wyjaśnił, iż obecnie zamierza wybudować w TNG trzy zbiorniki o pojemności 100 tys. metrów sześc. każdy oraz dwa zbiorniki o pojemności 45 tys. metrów sześc. każdy. Spółka zapowiedziała, że „planowany termin wykonania inwestycji to 21 miesięcy od dnia podpisania umowy, czyli 16 października 2020 r.”
„To już kolejny projekt inwestycyjny w obszarze surowcowym, który realizujemy. W tym momencie w naszej bazie w Gdańsku trwa budowa dwóch zbiorników na ropę o pojemności 100 tys. metrów sześc. każdy. Planowany termin zakończenia inwestycji przypada na kwiecień 2020 roku” – przypomniał prezes PERN Igor Wasilewski, cytowany w komunikacie spółki.
Zwrócił przy tym uwagę, iż „obecnie dostawy ropy do Polski stają się coraz bardziej zdywersyfikowane”. „Oznacza to, że zwiększa się ilość surowca, który trafia do nas drogą morską. W zależności od tego, jakiego rodzaju ropa trafia do Polski, PERN jest przygotowany by zapewnić jej elastyczny transport do rafinerii i zachować jakość transportowanego surowca” – dodał Wasilewski.
Prezes zarządu Polimex-Mostostal Krzysztof Figat, ocenił, że rozbudowa infrastruktury magazynowej PERN w TNG „to kolejny ważny projekt w obszarze nafta, chemia i gaz realizowany przez Naftoremont–Naftobudowę, spółkę z grupy kapitałowej Polimex Mostostal i obecnie największy w skali kraju”. „Mamy do tego odpowiednie kompetencje i zasoby” - zapewnił.
Jak przyznał prezes Naftoremontu-Naftobudowy Mirosław Miśkiewicz, przy rozbudowie TNG należącego do PERN „wyzwaniem nie są aspekty organizacyjne i techniczno-konstrukcyjne, lecz ambitnie ustalony termin realizacji”. Zwrócił jednocześnie uwagę, że Naftoremont - Naftobudowa „ma kilkudziesięcioletnie doświadczenie i wysoko specjalizowane kadry w realizacji tego typu inwestycji”.
„Jestem przekonany, że dzięki sprawnemu zarządzaniu projektem i dobrym wykorzystaniu zasobów w ramach synergii grupy kapitałowej zakończymy ten projekt z sukcesem” – oświadczył Miśkiewicz.
W wybudowanym przez PERN w latach 2012-16 TNG funkcjonuje obecnie 6 zbiorników o łącznej pojemności 375 tys. metrów sześc. przeznaczonych na różne gatunki ropy naftowej, co pozwała zarówno na ich separację, jak również blendowania – mieszanie, w zależności od potrzeb klientów. Jest to jedyny taki obiekt w Polsce, działający jako surowcowy hub morski.
PERN to strategiczny podmiot dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, który odpowiada za tłoczenie rurociągami ropy naftowej, w tym do rafinerii krajowych: PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech oraz za magazynowanie zarówno surowca, jak i paliw płynnych.
Spółka posiada bazy magazynowe ropy naftowej o łącznej pojemności ok. 3,5 mln m sześc., a także sieć ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych oraz paliwowych. Ma także Terminal Naftowy w Gdańsku, działający jako surowcowy hub o pojemności 375 tys. metrów sześc. z przeznaczeniem na różne gatunki surowca, co zapewnia możliwość ich separacji lub mieszania, w zależności od potrzeb klientów.
PERN w wyniku sfinalizowanego z początkiem 2018 r. roku połączenia z OLPP - wcześniej spółką ze swej grupy kapitałowej, która była największym w Polsce podmiotem składowania i przeładunku paliw płynnych - przejął m.in. 19 baz magazynowych tych produktów o łącznej pojemność ok. 1,8 mln metrów sześc.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth