29 grudnia 2014 r. Nauta zawarła kontrakt z Havyard Ship Technology na budowę częściowo wyposażonej jednostki do obsługi wież wiatrowych. Statek będzie pracować na farmie Dudgeon, która powstaje u wybrzeży Norfolk w Wielkiej Brytanii.
Zgodnie z kontraktem jednostka zostanie dostarczona do zamawiającego we wrześniu 2016 r. Statek będzie miał ponad 83 m długości i 17 szerokości. Jednostka zapewni zakwaterowanie dla załogi, która będzie serwisować i konserwować wiatraki. Statek został zaprojektowany przez Havyard Design & Solutions. Ze względu na specyficzne warunki pracy, jednostka zostanie wyposażona w specjalny system przejść, który umożliwi przedostanie się personelu z pokładu na farmę nawet w trudnych warunkach pogodowych. Specjalny kształt dziobu umożliwi operowanie zarówno w spokojnych, jak i na wzburzonych wodach, a rufa z dwiema płetwami dennymi zwiększy wydajność kadłuba i śrub napędowych. Jednostka zapewni więc tanie i przyjazne środowisku połączenie pomiędzy farmą wiatrową, a bazą techniczną na lądzie.
Kontrakt z norweską stocznią może być początkiem stałej współpracy między stoczniami – mówi Ewa Jagielska Dyrektor Marketingu ds. Nowych Budów Stoczni Nauta. Wcześniej podpisaliśmy list intencyjny o współpracy – klient jest zainteresowany budową kolejnych jednostek, które mogą zostać wybudowane w roku 2015 i 2016.
Jest to już drugi kontrakt Stoczni Nauta na budowę jednostki pomocniczej. Pierwszym statkiem zbudowanym z Zakładzie Nowych Budów był zwodowany w marcu 2014 częściowo wyposażony SIEM Symphony – PSV przeznaczony do obsługi platform wiertniczych. Zróżnicowana oferta produktowa jest z pewnością mocną stroną stoczni Nauta. Nie ograniczamy się do jednego segmentu rynku, ale budujemy statki różnego typu – zarówno sejnery rybackie, jak też jednostki naukowo-badawcze oraz specjalistyczne statki pomocnicze, takie jak SOV (Service Operations Vessel) czy PSV (Platform Supply Vesel). Oferując różnorodne produkty, jesteśmy w stanie zbudować silną pozycję, mimo wahań na rynku stoczniowym – dodaje Ewa Jagielska.
Operatorem statku będzie duńska firma ESVAGT, która dostarcza usługi związane z zapewnieniem bezpieczeństwa na morzu, zwłaszcza w segmencie offshore i morskiej energetyki wiatrowej. W swojej flocie firma posiada 39 nowoczesnych statków pomocniczych, a 5 kolejnych jest w trakcie budowy.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth