W ciągu pół roku działania resortu przygotowaliśmy projekt ustaw o aktywizacji przemysłu stoczniowego, projekt strategii rozwoju śródlądowych dróg wodnych a także program budowy kanału Mierzei Wiślanej - powiedział we wtorek minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
Minister przedstawił we wtorek dokonania swojego resortu w pierwszym półroczu działania rządu.
"W ciągu trzech miesięcy od wyborów przygotowaliśmy i przyjęliśmy projekt ustawy o aktywizacji przemysłu stoczniowego, okrętowego i przemysłów komplementarnych, którego celem jest odbudowa przemysłu okrętowego w Polsce poprzez zastosowanie mechanizmów podatkowych, organizacyjnych i legislacyjnych. Ta ustawa stworzona we współpracy z ministrem finansów Pawłem Szałamachą znajduje się w końcowym etapie prac związanych z jej notyfikacją w Komisji Europejskiej" - powiedział Gróbarczyk.
"Budowa przemysłu okrętowego to podstawowy wkład do programu reindustrializacji Polski" - dodał.
Gróbarczyk podkreślił, że dzięki stworzeniu warunków do budowy statków w zakładach stoczniowych ulokowanych na wybrzeżu możliwy będzie rozwój przedsiębiorców funkcjonujących w obszarze sektora hutniczego, maszynowego i elektro-technicznego na terenie całego kraju. "Przemysł stoczniowy dzięki przygotowanej ustawie stanie się jednym z zasadniczych elementów odbudowy przemysłu w Polsce" - wskazał.Szef resortu gospodarki morskiej poinformował, że przygotowany został program budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.
"Decyzję o przeprowadzeniu tej inwestycji podjęto w 2007 r. przez rząd Jarosława Kaczyńskiego. Przez osiem lat rządów PO-PSL podjęto działania hamujące realizację tej inwestycji. Ostatni Komitet Stały Rady Ministrów przyjął program operacyjny budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną" - powiedział Gróbarczyk.
"W okresie miesiąca zostanie przygotowana tzw. specustawa mająca na celu szybką realizację tej inwestycji" - zapowiedział.
Dodał, że resort przygotował projekt strategii rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2030. Poinformował, że program ten ma przyjąć najbliższy Komitet Stały Rady Ministrów.
"Zakłada on rewitalizację Odrzańskiej Drogi Wodnej (...), połączenie Odry, Noteci, Wisły i Bugu. Program ten obejmuje również budowę Kanału Śląskiego łączącego Wisłę i Odrę. Priorytetem dla nas jest połączenie we współpracy z południowymi sąsiadami Odry, Łaby i Dunaju. W tym celu odbyły się już odpowiednie międzynarodowe konsultacje. Zaowocują one utworzeniem międzynarodowej komisji odrzańskiej" - podkreślił.
Gróbarczyk powiedział, że resort prowadzi prace przygotowawcze nad przyjęciem konwencji Organizacji Narodów Zjednoczonych AGN, która umożliwi włączenie polskich dróg wodnych w europejski system transportu wodnego.
"Okres sześciu miesięcy funkcjonowania resortu był zmianą polityki wobec polskiego rybołówstwa. Zawiązano wbrew praktyce ostatnich ośmiu lat szerokie porozumienie ze środowiskiem rybackim. Jego celem jest odbudowa i ochrona polskiego rybołówstwa" - powiedział Gróbarczyk.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth