W środę, 18 listopada, w Stoczni Bałtyckiej w Sankt-Petersburgu rozpoczęła się budowa siódmego i ostatniego atomowego lodołamacza serii Project 22220, nazwanego „Stalingrad”. Ceremonię położenia stępki uroczyście zainicjował prezydent Rosji Władimir Putin, podkreślając strategiczne znaczenie projektu dla rozwoju Północnej Szlaku Morskiego i wzmocnienia pozycji Rosji w Arktyce. Putin na ceremonii "obecny był" zdalnie.
W Panama City na Florydzie miała miejsce uroczystość oddania do służby ostatniego okrętu rodzaju LCS (Littoral Combat Ship) typu Indpendence. USS Pierre (LCS 38) jest ostatnim z 19 jednostek w swojej serii, kończąc tym samym budzące kontrowersje przedsięwzięcie związane z ich powstawaniem. Pojawia się pytanie, jak długo wszystkie te jednostki pozostaną w służbie, biorąc pod uwagę plany rozwojowe US Navy.
Polskie Elektrownie Jądrowe, czyli państwowa spółka odpowiedzialna za realizację i przyszłe funkcjonowanie pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce najprawdopodobniej przeniesie swoją siedzibę z Warszawy do Gdańska. Decyzja w tej sprawie ma zapaść w najbliższym czasie.
Orły Pomorskie to prestiżowy plebiscyt, który od ponad dwóch dekad wyróżnia wybitne osiągnięcia osób, firm i instytucji z regionu Pomorza. W tym roku, tradycyjnie już, część wyróżnień trafiła do osób lub firm związanych z gospodarką morską.
Tegoroczną konferencję Offshore Wind Logistics & Supplies zamykała debata poświęcona polskiej flocie morskiej dla morskiej energetyki wiatrowej. Moderował ją Mateusz Kowalewski, wydawca serwisu GospodarkaMorska.pl.
Polskie Linie Oceaniczne mają ambitne plany rozwojowe. W planach linii jest zakup szeregu jednostek i wejście w nowe sektory rynku, m.in. w transport wojskowy oraz przewóz LNG. Jednocześnie trwają poszukiwania nowego prezesa spółki.
Delfin, który przez kilka tygodni pływał w pobliżu placu Świętego Marka w Wenecji i stał się atrakcją turystyczną, został w sobotę podczas specjalnej operacji wyprowadzony na otwarte morze. W akcji uczestniczyły patrole Straży Przybrzeżnej, straży pożarnej, straży miejskiej, policji i Obrony Cywilnej.
Im bliżej potencjalnej daty ogłoszenia oferenta, który dostarczy polskiej Marynarce Wojennej okręty podwodne w ramach programu „Orka”, tym pojawia się więcej informacji na temat propozycji. Nie brakuje też emocji. Wśród sześciu zainteresowanych podmiotów jest szwedzki koncern Saab, wspierany w tym względzie przez rząd w Sztokholmie i jak się teraz okazuje, także w… Londynie.
Na stronie internetowej Marynarki Wojennej Francji jest sklep z wyborem gadżetów i pamiątek dotyczących formacji. W ostatnim czasie pojawił się wyjątkowy model balistycznego okrętu podwodnego z napędem jądrowym (SSBN) serii typu Triomphant. Co istotne, jest on wykonany z klocków, a powstał we współpracy sił morskich, Naval Group oraz polskiej firmy COBI.
Deklaracja polskiego rządu, że do końca roku wybierze oferenta, który dostarczy okręty podwodne dla polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu „Orka”, wywołała falę komentarzy. Biorąc pod uwagę stan sił podwodnych, temat wywołuje wiele emocji, jest to jednak sposobność lepiej poznać propozycje od podmiotów starających się o pozyskanie kontraktu. Od lat przewijał się temat propozycji od zachodniego sąsiada Polski, a dokładniej kilońskiej stoczni TKMS. Poznaliśmy perspektywę firmy na ten temat.
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Polska i Norwegia współautorami bezpieczeństwa Bałtyku
Alarm. Zbiornikowiec-Zombie na Bałtyku
Szef MON: zespół zadaniowy ds. programu ORKA przygotował rekomendacje dla rządu