Skuteczną formą odstraszania Rosji od przypadków naruszania przestrzeni powietrznej państw, takich jak Polska, byłoby wstrzymanie przez Unię Europejską importu rosyjskich paliw - uważa były szef portugalskiego Instytutu Obrony Narodowej generał Vitor Viana.
Wygaszenie rosyjskiego gazu poprzez wprowadzenie zakazu jego importu będzie trwalszym rozwiązaniem niż sankcje - zapowiedział komisarz UE ds. energii Dan Joergensen. We wtorek z takim rozwiązaniem wyjdzie Komisja Europejska. Joergensen uważa też, że UE nie powróci do importu po zakończeniu wojny.
Rosja w dalszym ciągu zarabia na eksporcie paliw kopalnych, a UE uczestniczy w finansowaniu wojny. Import rosyjskiego gazu do UE spadł o 70% w I kw. 2025 r. w porównaniu z przepływami sprzed inwazji (I kw. 2021 r.). Dostawy gazu rurociągami zmalały o 90%. Ale import LNG wzrósł o 67% i terminale UE wielu portów pracowały na pełnych obrotach. UE zapłaciła Rosji 105,6 mld USD za import gazu od początku inwazji na Ukrainę. Jest to 75% całego rosyjskiego budżetu wojskowego na 2024 r. – wyliczyli analitycy CREA.
We wtorek w południe grupa aktywistów i aktywistek Greenpeace na plaży przed prezydenckim ośrodkiem w Juracie rozciągnęła ogromny transparent z hasłem: POLSKI WIATR, NIE OBCY GAZ. Tą pokojową akcją chcieli na kilka dni przed drugą turą wyborów prezydenckich zwrócić uwagę obu kandydatów i opinii publicznej na problem bezpieczeństwa energetycznego Polski.
Od wprowadzenia embarga na LPG z Rosji rośnie import nieobjętych sankcjami n-butanów i izobutanu, które w Polsce trafiają do butli z płynnym gazem. Branża alarmuje o omijaniu embarga. Izobutan tymczasem jest niezbędny w innych niż paliwowe zastosowaniach, np. w sprayach czy do produkcji pianek.
Musimy mieć świadomość, że każdy rubel pozyskany ze sprzedaży rosyjskiego gazu zostanie wykorzystany na zbrojenia przeciw Europie - powiedziała w czwartek ministra klimatu Paulina Hennig-Kloska, komentując słowa szefa MSZ Rosji o rozmowach z USA w sprawie ponownego uruchomienia gazociągów Nord Stream.
Unia Europejska wydała w trzecim roku pełnowymiarowej inwazji Kremla na Ukrainę więcej pieniędzy na rosyjskie paliwa niż na pomoc finansową przekazywaną Kijowowi - wynika z raportu Centrum Badań nad Energią i Czystym Powietrzem (CREA), cytowanym w poniedziałek przez brytyjski dziennik "Guardian".
W okresie styczeń-grudzień 2023 r. import LNG krajów Unii Europejskiej wzrósł o 1,9% r/r do 102 mln ton, do Chin o 11,4% r/r do 71,6 mln ton, do Japonii zmalał o 9,2% r/r do 66,9 mln ton, do Korei Południowej zmniejszył się 3,5% r/r do 45,5 mln ton – informuje w najnowszym raporcie Banchero Costa Research. Przepompowując rosyjskie LNG w terminalach Belgii, Hiszpanii i Francji, UE co miesiąc pompuje w gospodarkę Rosji 1 mld dol. – podaje najnowszy raport CREA.
Kreml nie będzie mógł liczyć na pomoc Chin i Indii w łagodzeniu skutków nowych sankcji obejmujących tym razem import rosyjskich paliw rafinowanych, które Unia Europejska wprowadzi 5 lutego. Podczas gdy Chiny i Indie chętnie kupują surowiec - tanią rosyjską ropę, to raczej nie nabędą rosyjskich gotowych paliw, gdyż same są eksporterami tego produktu - poinformował w sobotę portal Business Insider.
Rosja po cichu zgromadziła flotę ponad 100 starzejących się tankowców, aby za ich pomocą obchodzić ograniczenia na sprzedaż ropy, które Zachód nałożył na Moskwę po jej inwazji na Ukrainę - podał w sobotę "Financial Times", przywołując opinie analityków rynku.
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO