Czy rury na Morzu Bałtyckim miały służyć nie tylko do transportu gazu? Przez lata Rosja szpiegowała Europę pod pozorem zbierania informacji na potrzeby budowy Nord Stream, pisze portal dziennika "Welt".
Rząd Szwecji ogłosił w czwartek zamiar wybudowania na strategicznie położonej na Morzu Bałtyckim wyspie Gotlandia drugiego, rezerwowego portu dla marynarki wojennej i żeglugi cywilnej. Wymaga tego m.in. członkostwo kraju w NATO, aby móc przyjąć pomoc od sojuszników.
Przegłosowanie przez węgierski parlament zgody na przyjęcie Szwecji do struktur Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego zamyka trwającą dwa lata drogę tego państwa, który przed dekady deklarował swoją neutralność, a w obliczu zagrożenia zdecydował zmienić swoją politykę. W ten sposób NATO zyskuje cenny nabytek, dzięki któremu Morze Bałtyckie staje się dużo bezpieczniejsze. Warto wiedzieć, co zmienia obecność Szwecji w Sojuszu i jaki jest jej potencjał.
Po dwóch tygodniach pobytu w morzu do Portu Wojennego Gdynia powrócił okręt szkolny ORP Wodnik. Na jego pokładzie przyszli oficerowie polskiej Marynarki Wojennej uczyli się rzemiosła i zdobywali cenne doświadczenie w związku z ich przyszłą drogą zawodową. Powracających podchorążych oraz załogę okrętu powitała kadra 3. Flotylli Okrętów oraz Akademii Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte.
W poniedziałek, 5 lutego rozpoczął się zimowy rejs okrętu szkolnego ORP Wodnik. Podchorążowie V roku Akademii Marynarki Wojennej opuścili Port Wojenny Gdynia i wyruszyli w morze celem odbycia praktyki morskiej. Przez prawie 2 tygodnie będą realizować cele szkoleniowe na pokładzie okrętu szkolnego ORP Wodnik, służącym w Dywizjonie Okrętów Wsparcia 3. Flotylli Okrętów.
Myślę, że Kaliningrad (obwód królewiecki) nadal jest problemem dla NATO, ale wstąpienie do Sojuszu Finlandii i zbliżające się wstąpienie Szwecji całkowicie zmieniają układ sił w regionie Morza Bałtyckiego; to Rosjanie muszą martwić się o wzmacnianie tego obszaru - ocenił w rozmowie z portalem LRT dowódca Jednostki Integracji Sił NATO (NFIU) na Litwie, pułkownik Peter Nielsen.
Dziesięć krajów północnej Europy, tworzących Połączone Siły Ekspedycyjne (JEF) pod dowództwem Wielkiej Brytanii, chce zwiększyć ochronę infrastruktury krytycznej na Morzu Bałtyckim - wynika z deklaracji szefów państw, którzy w piątek spotkali się w Visby na Gotlandii.
Szwecja złożyła wniosek o członkostwo w NATO wraz z Finlandią, w maju 2022 r. Jej kandydatura była przez ponad rok blokowana kolejnymi żądaniami Turcji i pasywnością Węgier. W poniedziałek wieczorem prezydent Turcji Recep Tayyip Erdogan zapewnił, że jego kraj ratyfikuje akcesję Szwecji, co uznawane jest za ostatni krok na drodze ku przystąpieniu Sztokholmu do Sojuszu.
Planowane wzdłuż wybrzeży Szwecji farmy wiatrowe na Morzu Bałtyckim mogą osłabić zdolności obronne kraju oraz NATO. Szwedzkie siły zbrojne negatywnie zaopiniowały sześć z ośmiu przyszłych inwestycji - pisze w czwartek gazeta "Dagens Nyheter".
Marynarki wojenne Finlandii i Szwecji „są w gotowości operacyjnej”, by wspólnie bronić będących jednostką administracyjną Finlandii, autonomicznych Wysp Alandzkich i szwedzkiej Gotlandii - pisze fińska gazeta „Iltalehti”.
Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych
Saperzy zabezpieczyli niewybuch z czasów II wojny światowej znaleziony w Porcie Gdynia
Nieprawidłowości w Polskiej Grupie Zbrojeniowej? Zapłacono za ubezpieczenie fregat, choć budowa dopiero ruszyła
Tokyu Land i SolarDuck zakończyły budowę pierwszej w Japonii morskiej elektrowni słonecznej
Wycieczkowce w 2023 przewiozły rekordową ilość pasażerów
Wiceszef MI: o 33 mln zł więcej środków w programie dot. budowy drogi wodnej przez Mierzeję