Polski Fundusz Rozwoju w ramach programu IDA Bootcamp 2025 poszukuje firm mogących zaoferować innowacyjne rozwiązania dla przemysłu obronnego m.in. z zakresu komunikacji satelitarnej, ochronny danych i ochrony infrastruktury krytycznej na Bałtyku - poinformował PFR. Zgłoszenia potrwają do 22 czerwca.
W naszym cyklicznym raporcie rynkowym przedstawiamy obecny stan rynku frachtowego i czarterowego segmentów kontenerowego oraz jednostek wielozadaniowych. Bazując na głębokiej analizie danych oceniamy również jego możliwe dalsze perspektywy w krótszym, ale i dłuższym okresie.
Na rynku obrotu tonażem w ostatnich tygodniach panował spokój. Pojawiające się aktywności nie były zbyt duże. Dotyczyły jedynie niektórych segmentów rynków.
Kryzys bezpieczeństwa na Morzu Czerwonym konsekwentnie nadal wzmacniał rynki przewozów ładunków suchych masowych, a także żeglugę zbiornikowcą. Działo się to za sprawą znacznie większych wymaganych do przepracowania przez statki tzw. tonomil. Co stanie się z rynkiem, jeśli konflikty ucichłyby i zwiększone potrzeby przewozowe nie zostaną zastąpione zdrowym i intensywnym wzrostem gospodarczym, a więc i powiększoną międzynarodową wymianą handlową?
Ostatnie tygodnie zdają się potwierdzać, iż prognozy wzrostów rynków frachtowych i czarterowych mogą stać się już w najbliższych miesiącach faktem. Prognozy bazują na planach i sygnałach płynących z innych branż oraz rynków.
Ostatnie tygodnie to stosunkowo aktywny okres w obrocie tonażem kontenerowym i drobnicowym. Odnotowano też nieco więcej złomowań w porównaniu do poprzednich tygodni. Średnia w porównaniu do danych na przestrzeni kilku ostatnich miesięcy jest również większa. Taka tendencja była widoczna wśród mniejszych jednostek kontenerowych i drobnicowców.
Ilość ropy naftowej i produktów naftowych przepływających wokół Przylądka Dobrej Nadziei, położonego na południowym krańcu Afryki, wzrosła o prawie 50% w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2024 r. w porównaniu ze średnią w 2023 r., ponieważ statki handlowe ominęły wąskie gardła na Bliskim Wschodzie.
Popyt na używane masowce jest dość duży od początku 2024 r. Zgodnie z najnowszymi danymi aktywność związana ze sprzedażą i zakupem masowców do przewozów ładunków suchych wykazała w tym roku niezwykłą siłę, osiągając drugi co do wielkości w historii branży wolumen transakcji w badanym okresie. Wyprzedzony był on jedynie przez rekord 403 sprzedaży w 2021 roku. Warto zauważyć, że w pierwszych pięciu miesiącach 2024 roku zanotowano 362 sprzedaże jednostek o nośności powyżej 20 tys. ton.
Od początku maja rynki frachtowe w segmencie przewozów kontenerowych intensywnie wzrastają. Nieco wolniej za nimi podążają stawki czarterowe dla kontenerowców. Niestety negatywne zdarzenia nadal w znaczący sposób napędzają warunki na rynkach frachtowych niektórych z segmentów żeglugi. Według wielu są to nienaturalnie pompowane trendy, które wynikają niekoniecznie z rozwoju gospodarek, ale właśnie z powstałych ograniczeń i zwiększonego zapotrzebowania na tonaż. Z drugiej strony pojawiają się też oznaki rozwoju niektórych rynków.
Jak pokazują statystyki, przyrost floty kontenerowej jest nadal spory. Szczególnie było to widoczne w całym 2023 roku, kiedy to globalna pojemność powiększyła się o 2,3 mln TEU. Również przez pierwsze cztery miesiące tego roku ilość dostarczonej pojemności sięgnęła już 1 mln TEU. Tym zmianom towarzyszył niewielki poziom złomowań.
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO