Pierwszy na świecie prom o napędzie elektrycznym, którego kadłub zbudowany został w gdańskiej stoczni Aluship oraz zaprojektowany w biurze projektowym Nelton z Pruszcza Gdańskiego, wygrał prestiżową nagrodę Ship Efficiency Award, przyznawaną przez Lloyd Register, najstarsze i jedno z trzech największych towarzystw klasyfikacyjnych na świecie. Wyróżnienie zostało przyznane w kategorii technologii ekologicznej.
- Otrzymanie Ship Efficiency Award to nie tylko uznanie dla naszej ciężkiej pracy, ale docenienie naszych wysiłków w redukcję zanieczyszczeń – mówił na uroczystości odebrania nagrody Tord Helland, dyrektor finansowy Norledu. - Elektryczna jednostka oznacza oszczędność miliona litrów paliwa rocznie. To o 2,640 ton dwutlenku węgla mniej w atmosferze. To duże osiągnięcie – dodał.
To nie pierwsza nagroda dla statku Ampere, zbudowanego na modelu katamaranu ZeroCat. W zeszłym roku prom został uhonorowany tytułem Statku Roku podczas targów SMM Hamburg. Ampere zyskał etykietę pierwszego w pełni napędzanego bateriami promu samochodowego na świecie. Prom, kursujący w barwach norweskiego armatora Norled, może zabrać na pokład 360 pasażerów oraz 120 pojazdów. Elektryczna jednostka będzie rozwijać prędkość ok. 12 węzłów.
Prom o długości 80 metrów i szerokości 20 metrów, jest napędzany dwoma silnikami elektrycznymi, o mocy 450 kW każdy. Jednostkę wykonano z lekkiego aluminium i przez to jest dwa razy lżejsza niż typowy prom. System zasilania został opracowany przez firmę Siemens, a cała energia będzie przechowywana na pokładzie w 120 bateriach litowo–jonowych. Ładowanie baterii statku będzie odbywać się w przystani w nocy. Statek może być także częściowo ładowany podczas wsiadania i wysiadania pasażerów. Użycie elektrycznego napędu oznacza dla armatora redukcję zużycia paliwa aż o 60 proc.
Wprowadzanie do floty promów zasilanych energią elektryczną staje się coraz bardziej opłacalne dla armatorów. Oprócz oszczędności na paliwie, wiele pomagają także korzystne przepisy podatkowe. Za przykład może posłużyć tu Dania. Wprowadzone tam regulacje skutkują zniesieniem części podatków od energii elektrycznej dla promów zasilanych w ten sposób, które charakteryzują się tonażem powyżej 500 ton.
Z rozporządzenia tego skorzysta już wkrótce m. in. pływający na wyspę Ærø przewoźnik, którego flota w 2021 r. będzie się składała wyłącznie z jednostek napędzanych energią elektryczną. W 2017 r. w jego flocie znajdzie się pierwszy prom elektryczny, który zastąpi statek Skjoldnæsholm. Cztery lata później Ærøfærgerne zamiast trzech jednostek zasilanych paliwem konwencjonalnym będzie posiadał cztery promy elektryczne
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth