W przyszłym roku na teren byłej stoczni znowu wjadą pociągi. Kolejowa inwestycja będzie kosztowała około 4 miliony złotych.
Teren Szczecińskiego Parku Przemysłowego, pomimo bardzo dobrej lokalizacji, cierpi na ograniczony dostęp ze strony lądu. Zmodernizowana bocznica rozwiąże problem. Uruchomi przewozy towarowe koleją wyłącznie na potrzeby spółek działających w obszarze byłej stoczni.
Skomunikowanie parku z linią kolejową zwiększy atrakcyjność tego terenu.
- Zależy nam na przywróceniu transportu koleją na tereny postoczniowe ładunków wielkogabarytowych, takich jak blachy, silniki, elementy wyposażenia, żurawie, dźwignice, różnego rodzaju agregaty - wylicza Grzegorz Huszcz, prezes Szczecińskiego Parku Przemysłowego. - Takie ładunki są niezbędne do produkcji jednostek pływających, lub urządzeń montowanych na akwenach.
Prezes przyznaje, że najemcy prowadzący działalność na terenach po byłej stoczni wielokrotnie sygnalizowali potrzebę połączenia kolejowego parku z południową Polską, która jest zagłębiem produkcyjnym stali.
- Bocznica ułatwi im prowadzenie działalności, zmniejszy koszty transportu, zwiększy ich konkurencyjność - podkreśla Grzegorz Huszcz.
Niegdyś działało kilka bocznic kolejowych W byłej Stoczni Szczecińskiej było kilka bocznic kolejowych o łącznej długości ponad 8 km. Część z nich położona była poza zakładem, na sąsiadujących z nim placach składowych, które dziś już nie istnieją. Natomiast największa z bocznic, z licznymi odgałęzieniami o długości torów 4,1 km pokrywa cały teren b. stoczni. Z torami PKP łączy się w rejonie tzw. Parku Towarowego "Grabowo". W okresie przekształceń własnościowych bocznica ta została wyłączona z użytkowania. Ponieważ nadal nie jest czynna, firmy działające na terenie stoczni zmuszone są do korzystania z uciążliwego transportu samochodowego.
Prezes dodaje, że zachowana znaczna część obiektów i urządzeń tej bocznicy stosunkowo niewielkimi nakładami finansowymi można przywrócić do ponownego użytkowania. Modernizacja torów kolejowych i urządzeń będzie kosztowała około 4 mln zł. Inwestycja jest finansowana częściowo z funduszy Szczecińskiego Parku Przemysłowego. Ale 40 proc. kosztów pochodzić będzie z funduszy unijnych w ramach projektu "Podniesienie atrakcyjności Szczecińskiego Parku Przemysłowego". Powstają nowe miejsca pracy W tej chwili na terenach postoczniowych działalność prowadzi około 50 firm. Zatrudniają 2000 pracowników. Odkąd jest tu gospodarz zainteresowanie terenami wzrasta.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth