W chińskiej stoczni Huarun Dadong (HRDD) zwodowano MSC Geneva – pierwszy w historii poszerzony kontenerowiec należący do armatora MSC. Dzięki modernizacji jednostka może teraz pomieścić 6,3 tys. TEU w porównaniu do oryginalnych 4,86 tys. TEU. Statek należy do niemieckiej linii kontenerowców Reederei NSB, która zamówiła taką samą przebudowę dwóch kolejnych jednostek.
Niemcy twierdzą, że dzięki takiej modernizacji można powiększyć nośność statku do 20 proc. Dzięki temu kontenerowiec może transportować więcej ładunku oraz mieć lepszą stabilność i to przy takich samych kosztach operacyjnych. To pokazuje, że kupno używanego statku, a potem jego poszerzenie, może być bardziej opłacalne i szybsze, niż zamówienie nowej jednostki. Dodatkowo możliwość poszerzenia statku od 2 do 4 rzędów kontenerów zapewnia armatorom elastyczność.
Przebudowa MSC Geneva trwała 4 miesiące, ale włodarze Reederei NSB przewidują, że wraz z doświadczeniem stoczniowców w takich modernizacjach, skróci się także czas ich wykonania. - Takie rozwiązanie daje dużo korzyści. Powiększa się nośność jednostek, przedłuża ich żywotność i przy okazji chronimy środowisko, gdyż modernizacje generują mniej zanieczyszczeń niż złomowanie – powiedział Lutz Muller, dyrektor techniczny biura inżynieryjnego Technolog, odpowiedzialnego za analizę modernizacji MSC Geneva.
Kolejnymi jednostkami, które przejdą taką modernizację będą kontenerowce Buxhai oraz MSC Caarouge (także należące do armatora MSC). - Najlepszymi kandydatami na poszerzanie są panamaxy wybudowane w 2005 roku. Według nas takie operacje mają wielki potencjał rynkowy. Otrzymaliśmy mnóstwo zapytań ze stron właścicieli kontenerowców przez ostatnie miesiące, więc widać zapotrzebowanie na nasze usługi – powiedział Bozidar Petrovic, odpowiedzialny za poszerzanie statków w stoczni HRDD.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth