pc
Drugie nabrzeże z dodatkowymi usługami to tylko część możliwości rozbudowy terminalu LNG - powiedział PAP dyrektor pionu rozwoju Gaz-Systemu, Paweł Jakubowski. W dalszej perspektywie m.in. rozważany jest trzeci, być może większy, zbiornik na skroplony gaz.
Mówiąc o planach rozbudowy terminalu Jakubowski zaznaczył, że ewentualna budowa trzeciego zbiornika będzie podejmowana "w późniejszym czasie", ponieważ to najbardziej kosztowna struktura. Dwa istniejące zbiorniki na LNG mają pojemność 160 tys. m sześc. każdy. W ramach trwających analiz badana jest też wersja zakładająca, że trzeci zbiornik będzie większy - między 160 a 220 tys. m sześc. - powiedział.
We wtorek Gaz-System rekomendował operatorowi terminalu, swojej spółce-córce Polskie LNG, rozpoczęcie przygotowań do budowy drugiego nabrzeża. Dzięki niemu gazoport mógłby uruchomić dodatkowe usługi - przeładunek LNG na mniejsze jednostki, w tym bunkierki, oraz bunkrowanie na miejscu statków napędzanych skroplonym gazem ziemnym. Jak wyjaśnił dyrektor Jakubowski, nowe nabrzeże miałoby stanąć wewnątrz falochronu, od strony brzegu. Chodzi o to, by aktywność przy nim nie zakłócała rozładunku gazowców przy istniejącej instalacji oraz pracy obrotnicy, czyli obszaru wewnątrz portu, na którym holowniki obracają gazowiec.
Gaz-System wstępnie szacuje, że instalacja ta mogłaby zostać ukończona ok. 2021-2022 roku. Spółka ma szacunki kosztów, ale jeszcze ich nie ujawnia - podkreślił Jakubowski. "Dopiero gdy wejdziemy w dalszy etap realizacji tych inwestycji, będziemy mieli potwierdzone oferty, to będziemy mogli mówić o kosztach" - dodał.
Bałtyk to bardzo perspektywiczny obszar dla LNG, tylko potrzebujemy dodatkowych funkcjonalności w terminalu - wyjaśnił Jakubowski. Przypomniał, że dziś głównym obszarem działalności terminalu jest regazyfikacja LNG w celu zasilenia sieci przesyłowej, dostępna jest także ciesząca się dużym powodzeniem usługa przeładunku skroplonego gazu na autocysterny.
Rozbudowując terminal krok po kroku będziemy w stanie, obsługując jednocześnie potrzeby Polski, nawiązywać współpracę z portami i obiektami mniejszej skali na obszarze Bałtyku, m.in. w Szwecji i Finlandii - podkreślił dyrektor. W Szwecji działa już niewielki terminal Nynashamm. Finlandia ma mieć trzy małe terminale LNG, z których pierwszy jest już na ukończeniu.
Przeładunek LNG na specjalną jednostkę w celu bunkrowania i dalszej dystrybucji skroplonego gazu, m.in. do Szwecji, rozpoczął już litewski terminal w Kłajpedzie. Ta inwestycja nam pomaga, bo rozwija ten rynek - ocenił Jakubowski. Podkreślił jednocześnie, że litewski terminal to statek typu FSRU i nie ma możliwości zwiększenia ilości magazynowanego LNG, a możliwości rozbudowy stwarzają problemy technologiczne, bo infrastrukturę trzeba budować na lądzie.
Obecne zdolności regazyfikacyjne świnoujskiego terminalu to 5 mld m sześc. gazu rocznie. Gaz-System podjął kilka miesięcy temu decyzję o zwiększeniu tej mocy do 7,5 mld m. sześc. m.in. po przez zwiększenie liczby regazyfikatorów SCV. Takie podniesienie zdolności nie wymaga jeszcze budowy trzeciego zbiornika.
Jak powiedział Paweł Jakubowski, w planach jest też budowa stanowiska do załadunku LNG na cysterny kolejowe, rozważana jest także budowa własnego źródła kogeneracyjnego, produkującego na potrzeby terminalu energię elektryczną i jednocześnie ciepło, niezbędne w procesie regazyfikacji.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth