pc
Pełne planowane efekty ekonomiczno-finansowe, wynikające z eksploatacji wszystkich instalacji projektu EFRA, wystąpią w skonsolidowanych wynikach nie wcześniej niż w drugim kwartale 2019 roku – poinformował zarząd Grupy LOTOS. Obecnie trwa ustalanie ostatecznego terminu, w którym instalacja będzie gotowa do uruchomienia. Zarząd LOTOS-u podkreśla, że przyczyny opóźnień w realizacji projektu są niezależne od Grupy LOTOS oraz spółki zależnej LOTOS Asfalt.
Ustalanie ostatecznego terminu uzyskania statusu RFSU (Ready for Start Up, tj. gotowości do uruchamiania) instalacji opóźnionego koksowania – DCU, prowadzone są pomiędzy Grupą LOTOS, spółką zależną LOTOS Asfalt oraz Kinetics Technology, czyli głównym wykonawcą projektu EFRA. Podstawowe instalacje realizowane są w ramach kontraktów wg formuły „pod klucz”. Pierwotnie inwestycja miała być gotowa w tym roku.
„Na dzień 30 czerwca 2018 roku całkowite zaawansowanie realizacji projektu EFRA wyniosło 95,5% (na 31 grudnia 2017 roku wskaźnik wynosił 89,8%), przy czym dwie z trzech kluczowych instalacji projektu EFRA, tj. HGU (Hydrogen Generation Unit – instalacja produkcji wodoru) oraz HVDU (Hydrowax Vacuum Distillation Unit – instalacja destylacji próżniowej dla pozostałości z procesu hydrokrakingu), osiągnęły status RFSU” – poinformował w raporcie zarząd Grupy LOTOS.
Zapewnił także, że na bieżąco będzie informował o ustaleniach wpływających na realizację projektu EFRA. W styczniu tego roku w komunikacie podano, że przesunięcie w czasie zakończenia realizacji inwestycji nie wpłynie w sposób negatywny na bieżącą kondycję finansową Grupy LOTOS.
Projekt EFRA (Efektywna Rafinacja) to budowa kilku nowych instalacji rafineryjnych oraz rozbudowa lub modernizacja istniejących instalacji i obiektów, dzięki którym znacznie pogłębi się przerób ropy naftowej w gdańskiej rafinerii. W ten sposób Grupa LOTOS będzie mogła wytworzyć dodatkowe 900 tys. ton wysokomarżowych produktów (głównie oleju napędowego oraz paliwa lotniczego) z tej samej ilości przerabianej ropy naftowej. Nominalne zdolności przerobowe rafinerii wynoszą ok. 10,5 mln ton.
Zakłada się, że po uruchomieniu instalacji projektu EFRA marża przerobowa zwiększy się o ok. 2 USD na baryłce, a rafineria stanie się bardziej elastyczna – będzie mogła rozszerzyć zakres przerabianych gatunków ropy naftowej oraz znacznie zredukuje produkcję ciężkiego oleju opałowego, równocześnie dostosowując produkcję asfaltów do bieżącego, sezonowego zapotrzebowania rynku. Powstanie również nowy produkt – koks naftowy.
LOTOS to polska grupa kapitałowa, której działalność ma strategiczne znaczenie dla krajowego i europejskiego bezpieczeństwa w sektorze energii oraz polskiej gospodarki. LOTOS wydobywa gaz ziemny i ropę naftową w Polsce, Norwegii oraz na Litwie. Należy do niego, zlokalizowana w Gdańsku, jedna z najnowocześniejszych europejskich rafinerii, gdzie surowiec przerabiany jest głównie na wysokiej jakości paliwa, w tym paliwa premium – LOTOS Dynamic.
LOTOS to także sieć blisko 500 stacji paliw, dogodnie zlokalizowanych przy autostradach i drogach ekspresowych, we wszystkich aglomeracjach i wielu miejscowościach na terenie całego kraju. LOTOS, jako sprzedawca detaliczny i hurtowy, zaopatruje w paliwa blisko 1/3 polskiego rynku. Zajmuje też pozycję drugiego spedytora kolejowego w kraju. LOTOS to także czołowy producent asfaltów drogowych, olejów silnikowych oraz smarów do samochodów, samolotów, pociągów, statków, a nawet pojazdów techniki wojskowej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży w 2017 r. w Grupie LOTOS wyniosły 24,18 mld zł.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth