PMK
Prezes PAO Novatek, Lenonid Mikhelson podpisał umowę o strategicznej współpracy z prezesem Siemens AF, Joe Kaaserem. Firmy będą wspólnie pracować nad projektami gazowo-energetycznymi, w tym dostawą gazu LNG, wytwarzaniem energii, skraplaniem gazu LNG.
- Novatek planuje znacznie zwiększyć produkcję gazu ziemnego i LNG, a my jesteśmy zainteresowani rozwojem całego łańcucha dostaw gazu ziemnego, aby zwiększyć przewagę konkurencyjną - zauważył Leonid Mikhelson. - Jesteśmy zadowoleni z naszego doświadczenia w pracy z firmą Siemens jako rzetelnego wykonawcy dostarczającego sprzęt do naszego projektu Jamał LNG i zamierzamy rozszerzyć tę współpracę nie tylko w Federacji Rosyjskiej, ale także w innych krajach."
Dodatkowo Novatek razem z Rosatomem założył niedawno spółkę joint venture, której celem będzie budowa, sfinansowanie i zarządzania flotą lodołamaczy napędzanych gazem LNG. Statki będą obsługiwały projekt Jamał LNG w Murmańsku, a w przyszłości także planowany projekt Arctic LNG 2.
Obecne lodołamacz należące do floty Rosatomflot już teraz asystuję w pracy terminalu Jamał LNG w porcie Sabetta. Obecna umowa będzie więc przedłużeniem już istniejącej współpracy.
Rosyjski arktyczny projekt Jamał LNG wysłał już ponad 2 mln ton gazu LNG. Rekord padł w czasie 27 załadunku w terminalu położonym w Murmańsku.
Według prognoz Federalnej Agencji Transportu Morskiego i Rzecznego, w tym roku z portu w Murmańsku ma być wysłane 10 mln ton ropy. Pomagać ma w tym tankowiec Umba o nośności 300 tys. ton. Statek już zakotwiczył w Zatoce Kolskiej. Będzie służył jako pływający zbiornik do przetłaczania paliwa z portu na tankowce i z tankowców do portu.
Rosyjskie Ministerstwo Transportu zamierza częściej korzystać z trasy biegnącej wśród szelfu Arktyki do transportu ropy. Do niedawna odbywało się to bez udziału Murmańska. Niedawno powstała tam jednak potrzebna infrastruktura do rafinacji oraz terminal paliw płynnych. Dzięki temu rozwiązany będzie problem Rosji z wykorzystaniem starych statków do przechowywania i transportu ropy.
Spółka Jamał LNG będzie mieć wydajność 16,5 mln metrycznych ton rocznie. Obecnie przygotowuje się do pierwszego transportu LNG. Odbiorca i terminal docelowy nie są znane.
Udziałowcami wartego 27 mld dolarów projektu Jamał LNG są: Novatek (operator, 50,1 % udziałów), chiński CNPC i francuski Total (po 20 % udziałów) oraz Chiński Fundusz Jedwabnego Szlaku (9,9 % udziałów).
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth