pc
45-lecie podpisania kontraktu na budowę rafinerii w Gdańsku. Umowa ze SNAM Progetti, firmą wchodzącą w skład państwowego koncernu włoskiego ENI odpowiedzialnego za projekty i uruchomienie wielu rafinerii na świecie, została podpisana w lipcu 1972 roku. Rafineria Północna powstała w celu zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na benzynę, oleje napędowe oraz oleje smarowe – czytamy na Twitterze Grupy LOTOS.
Kontrakt w imieniu wykonawcy „Polimex-Cekop” podpisał dyrektor naczelny Leonard Lachtowski, a firmy SNAM Progetti prezes Nicola Melodia. Projekt techniczno-roboczy wykonało biuro projektów przemysłu naftowego podległe Zjednoczeniu Przemysłu Rafineryjnego i Petrochemicznego w Krakowie. Było ono inwestorem naczelnym gdańskiej rafinerii. Obiekt wyposażono w najnowsze rozwiązania techniczne, gwarantujące optymalne wyniki ekonomiczne produkcji.
Przez cztery lata na powierzchni 220 ha wybudowany został nowoczesny zakład, zaprojektowany do przerobu 3 mln ton ropy rocznie, który miał dostarczać paliwa i oleje dla polskiej gospodarki. Pierwszą partię ropy naftowej przyjęto do zbiorników rafineryjnych w 1975 roku, po czym nastąpił rozruch bloku paliwowego.
Obecnie rafinerią w Gdańsku zarządza LOTOS. To polska grupa kapitałowa, której działalność ma strategiczne znaczenie dla krajowego i europejskiego bezpieczeństwa w sektorze energii oraz polskiej gospodarki. LOTOS wydobywa gaz ziemny i ropę naftową w Polsce, Norwegii oraz na Litwie. Należy do niego, zlokalizowana w Gdańsku, jedna z najnowocześniejszych europejskich rafinerii, gdzie surowiec przerabiany jest głównie na wysokiej jakości paliwa, w tym paliwa premium – LOTOS Dynamic. LOTOS to także sieć ponad 480 stacji paliw dogodnie zlokalizowanych przy autostradach i drogach ekspresowych we wszystkich aglomeracjach i wielu miejscowościach na terenie całego kraju. LOTOS zaopatruje w paliwa blisko 1/3 rynku w Polsce. To także czołowy producent asfaltów drogowych, olejów silnikowych oraz smarów do samochodów, samolotów, pociągów, statków, a nawet pojazdów techniki wojskowej.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth