• <

Kto zyska więcej na budowie polskich okrętów: Szczecin czy Gdynia?

PMK

23.05.2017 10:53 Źródło: własne
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Kto zyska więcej na budowie polskich okrętów: Szczecin czy Gdynia?

Partnerzy portalu

Kto zyska więcej na budowie polskich okrętów: Szczecin czy Gdynia? - GospodarkaMorska.pl

Już niedługo Polska podejmie decyzje co do wyboru oferty na dostawę okrętów podwodnych – zapowiada MON. Jeśli zostanie wybrana oferta Francuzów, część prac będzie wykonywana w Gdyni, jeśli Niemców, zyskają głównie stocznie w Szczecinie.

Polskę dzielą tygodnie od podjęcia decyzji co do wyboru oferty w ramach programu Orka, który przewiduje pozyskanie okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej – poinformowało w czwartek (18 maja) MON, relacjonując wizytę w Niemczech wiceministra Bartosza Kownackiego.

Kownacki, który odpowiada za modernizację techniczną sił zbrojnych, rozmawiał tam m.in. z sekretarz stanu w federalnym ministerstwie obrony dr Katrin Suder.

„Tematem spotkania była kwestia pozyskania okrętów podwodnych nowego typu dla Marynarki Wojennej w Polsce w ramach programu ORKA. Wiceminister Kownacki potwierdził, że Polskę dzielą tygodnie od podjęcia decyzji co do wyboru oferty, jednocześnie podkreślił, że kluczowe będzie zaangażowanie się strony norweskiej i niemieckiej w kwestii współpracy przemysłowej i ustaleniu zwrotu przemysłowego. Dopiero ustalenie satysfakcjonujących stronę polską warunków pozwoli na podjęcie kolejnych kroków w tym postępowaniu” – poinformowało w komunikacie MON.

Program „Orka” w ramach planu modernizacji technicznej sił zbrojnych przewiduje zakup trzech nowych okrętów podwodnych. W styczniu jego aktualność potwierdził szef MON Antoni Macierewicz. We wrześniu 2015 roku ówczesny wiceminister obrony Czesław Mroczek mówił, że Polska może kupić okręty podwodne wspólnie z innym krajem NATO, na przykład z Norwegią lub Holandią, co pozwoliłby obniżyć koszty zakupu.

Wiadomo, że rządowi zależy, by polskie stocznie miały jak największy udział w tych budowach. Strona francuska stwierdziła, że do realizacji projektu nadają się stocznie w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie. W szczególności te ostatnie miasto mocno firmuje minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk i wicemarszałek Sejmu Joachim Brudziński.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.