• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Suwnica STS w DB Port Szczecin oddana do użytku

01.12.2023 13:28 Źródło: DB Port Szczecin

Partnerzy portalu

Fot. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

 Po zakończeniu montażu i przejściu niezbędnych testów, jak i procedury odbioru technicznego, z dniem 1 grudnia odbyło się oficjalne przekazanie do eksploatacji suwnicy STS w DB Port Szczecin. Ma to zapewnić zwiększenie wydajności przeładunków coraz większych statków przybywających do szczecińskiego portu.

Elementy suwnicy typu STS (ship to shore – ze statku na ląd) zostały dostarczone 1 lipca br. z Irlandii do Polski. Zostały one wyładowane na Nabrzeżu Fińskim, gdzie gotowy sprzęt będzie pracował wraz z dwiema, nieco mniejszymi suwnicami. Do kraju najpierw dotarły 42-metrowa główna belka suwnicy, kabina operatora, nogi maszyny oraz wysięgnik, który będzie mógł sięgać na odległość nawet 48 metrów od nabrzeża. Potem dotarło jeszcze kluczowe wyposażenie elektroniczne i dopiero wtedy można było skompletować maszynę. Wyposażenie jej w kamery CCTV umożliwia operatorowi maszyny stałe obserwowanie otoczenia na ekranie, jednocześnie ułatwiając jak i zapewniając bezpieczeństwo pracy.

Sprzęt jest w stanie podnieść na haku do 70 ton lub dwa kontenery 20-stopowe o łącznej wadze 65 ton, umożliwiając obsługę statków z 16 rzędami kontenerów lub więcej. Po złożeniu jej wysokość wynosi 70 metrów, a ciężar własny to 1200 ton.

Montaż nowej suwnicy trwał do października, wraz intensywnym szkoleniem operatorów. Po przejściu niezbędnych testów i procedury odbioru technicznego, 29 października odbył się z jej udziałem pierwszy przeładunek statku kontenerowego. Wraz z 1 grudnia oficjalnie staje się trzecim nabytkiem tego typu, który wzmocni zdolności przeładunkowe DB Port Szczecin.


Fot. Fot. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

Wzrost przeładunków w Porcie Szczecin wiąże się z pogłębieniem toru wodnego, co pozwoliło na przyjmowanie statków o większym niż dotychczas tonażu. Na obszarze Kanału Dębickiego, gdzie znajduje się terminal kontenerowy, Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście prowadzi prace mające na celu dostosować infrastrukturę w związku z tamtą, wcześniejszą inwestycją. Przedsiębiorstwa dzierżawiące nabrzeża wykorzystują ten fakt, a także dążą do sprostania nowej sytuacji. Inwestycja DB Port Szczecin ma wartość 40 mln zł, z czego połowa tej sumy wynika z dofinansowania unijnego otrzymanego z Funduszu Spójności, w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.