ew/PRS
12 maja 2020 roku w Morskiej Stoczni Remontowej "Gryfia" w Szczecinie nastąpiło wodowanie pierwszego z trzech lodołamaczy liniowych, budowanych dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Prototypowa jednostka przeznaczona będzie do rozszerzania rynny wyłamanej przez lodołamacz czołowy. Będzie również operowała w obszarach niedostępnych dla jednostek czołowych. Nowe lodołamacze swoją służbę spełnią w rejonie dolnej Wisły, w obszarze odpowiedzialności RZGW Gdańsk. Jednostka będzie wyposażona w niezbędne systemy i urządzenia. Po zakończeniu prac zostaną przeprowadzone testy eksploatacyjne, których wyniki wpłyną na prace przy budowie kolejnych dwóch lodołamaczy liniowych.
PRS prowadzi nadzór nad budową lodołamaczy, a w przyszłości także nad ich eksploatacją. Nowo zwodowanej jednostce nadano symbol klasy *sKM 2 Idp/hol. Jej długość to 28,08m, szerokość 7,10m i wysokość 2,40m, zanurzenie maksymalne 1,70m. Moc silnika głównego to 597kW. Placówka PRS w Szczecinie od samego początku aktywnie uczestniczy w nadzorze procesu budowy, weryfikując zgodność z Przepisami klasyfikacji i budowy statków śródlądowych.
Budowa lodołamaczy rozpoczęła się w październiku 2018 roku od symbolicznego cięcia blach. Wcześniej przeprowadzono ich badania modelowe. Obok lodołamania, mają być one przeznaczone do zwalczania pożarów, ratownictwa wodnego, holowania czy prac badawczych. Pozwoli to na ich różne wykorzystywanie i wynajmowanie. Statki przejmowane ze stoczni będą zastępować starsze, które nie zostaną zezłomowane, a przekazywane innym regionom.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek