Ceremonia chrztu i wodowanie "TOTE 2", drugiego na świecie kontenerowca zasilnego LNG, odbędzie się 29 sierpnia w San Diego. Wodowanie pierwszej jednostki tego typu - "Isla Bella"- zgromadziło na uroczystości 3,4 tys. stoczniowców wraz z rodzinami. Obie jednostki są częścią kontraktu z TOTE, liderem branży logistycznej i transportowej. Łączna wartość inwestycji wynosi 350 mln dolarów.
Kontenerowce te, znane jako Marlin Class, są największymi suchymi statkami towarowymi pływającymi dzięki energii uzyskanej z gazu ziemnego. Zostały wyposażone w system utylizacji wód balastowych, co czyni je najbardziej ekologicznymi statkami na świecie. Dzięki spalaniu skroplonego gazu ziemnego, zamiast tradycyjnego oleju, okręty staną się bardziej efektywne, będą też powodowały mniejsze zanieczyszczenie.
"TOTE 2" będzie ochrzczony przez Emmę Engle, akcjonariuszkę firmy Saltchuk i należącą do trzeciego pokolenia członkinię rodziny Saltchuk, która jest właścicielem firmy TOTE. Z kolei matką chrzestną "Isla Belli" jest Sophie Sacco, żona przewodniczącego Międzynarodowej Unii Marynarzy (Seafarers International Union ), Michaela Sacco. Statek wyposażony jest w silniki MAN, będzie mógł poruszać się z prędkością do 22 węzłów. "Isla Bella" została zaprojektowna przez Dsec, spółkę z Korei południowej, która wraz ze stocznią NASSCO zajmuje się budową statków handlowych.
Przypomnijmy, że zgodnie z konwencją BWT, do roku 2017 roku wszystkie statki muszą być wyposażone w systemy oczyszczania wód balastowych, uznane przez IMO. Zainstalowanie systemu, w zależności od tonażu jednostki, może kosztować armatora od 400 tys. do 2 mln dolarów. Światowy rynek, gdy chodzi o wartość dostaw i koszty montowania systemów, ocenia się na 30 mld dolarów.
Systemy oczyszczające wody balastowe opierają się na różnych zasadach i sposobach działania. Są to: dezynfekcja preparatami chemicznymi, ulegającymi biodegradacji, ozonowanie, usuwanie tlenu, filtrowanie, napromieniowanie UV (promienie ultrafioletowe, uszkadzające genetycznie mikroorganizmy i zapobiegające ich reprodukcji), generowanie ultradźwięków (drgań o wysokiej częstotliwości, powodujących destrukcję mikrobów), ogrzewanie wód balastowych do temperatury 45 stopni C i pompowanie wód wysokim ciśnieniem i gwałtowne ich rozprężanie. Niektóre systemy stanowią kombinację różnych sposobów neutralizacji wód balastowych, jak napromieniowanie UV i ozonowanie czy filtrowanie i sterylizacja.
Wymiary "Isla Belli"
Długość: 233 m
Szerokość: 32,2 m
Głębokość: 18,3 m
Zanurzenie: 10,5 m
Silnik: MAN 8L70ME-C8.2-GI
Prędkość: do 22 węzłów
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru