pc
National Geographic Endurance w drodze do Norwegii. W środę wieczorem częściowo wyposażony kadłub jednego z najbardziej innowacyjnych statków pasażerskich na świecie opuścił stocznię CRIST w Gdyni. Teraz jego budowę dokończy stocznia Ulstein. Jednostka ma wejść do eksploatacji w pierwszym kwartale 2020 r.
Kadłub National Geographic Endurance do Ulsteinvik holuje holownik Duke II. Na miejsce dotrzeć mają w najbliższą środę.
National Geographic Endurance o numerze budowy NB 312 ma ok. 125 m długości i ponad 20 m szerokości. Stępkę pod jego budowę położono w stoczni CRIST 17 marca 2018 r.
Zgodnie z założeniami, nowy statek będzie posiadał najwyższą klasę lodową i jest budowany zgodnie z opatentowanym projektem kadłubów z linii X- BOW. Zastosowanie tego rozwiązania w statku pasażerskim zmniejszy uderzenia fal o kadłub, co zwiększy komfort podróżowania oraz ograniczy hałas i wibracje. Kształt i zamknięty charakter X-BOW mają również zminimalizować ryzyko rozprysku fal, wykluczając zagrożenia i uciążliwości śliskich lub oblodzonych pokładów. Samo poruszanie się jednostki w warunkach polarnych również zostanie ułatwione. Statek będzie w stanie działać szybciej i sprawniej w niesprzyjających warunkach na morzu, z krótszym czasem spędzonym na podróży przez najbardziej niebezpieczne obszary morskie. Dzięki zastosowaniu opatentowanego kadłuba X-BOW jednostka będzie miała dużo mniejszy wpływ na środowisko, przy jednoczesnym zmniejszeniu codziennych kosztów operacyjnych.
Nowa jednostka pomieści 126 pasażerów w 69 przestronnych kabinach i apartamentach. 75% z nich będzie posiadało własne balkony, udostępnione zostaną również tarasy widokowe i skrzydła obserwacyjne, tak by mozna było podziwiać widoki z każdej strony statku. Eksplorację ma ułatwić także nowatorski system „Zodiac”, który umożliwi szybkie i bezpieczne zejście na ląd, zapewniając ekspresowy dostęp do każdego miejsca docelowego. Dla uzupełnienia możliwości jednostki, do dyspozycji gości będą także kajaki, narty biegowe, zdalnie sterowany pojazd (ROV), mikroskop i podwodne kamery wideo.
Statek budowany jest dla armatora Lindblad Expeditions. To przedsiębiorstwo zajmujące się organizacją rejsów wycieczkowych w rejony arktyczne. Promuje również działania mające na celu ochronę środowiska naturalnego. Firma blisko współpracuje z National Geopraphic.
Armator Lindblad Expeditions na National Geographic Endurance jednak nie kończy. W stoczni Ulstein zamówił już jego siostrzaną jednostkę. Kolejny statek National Geographic ma być gotowy w trzecim kwartale 2021 r. W jegu budowie również uczestniczyć będzie stocznia CRIST.
Stocznia CRIST jest obecnie jedną z największych polskich stoczni. W trakcie dwudziestodziewięcioletniej działalności CRIST osiągnął pozycję jednego z czołowych producentów wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego w segmentach urządzeń hydrotechnicznych oraz jednostek pływających dla największych światowych odbiorców. Jakość świadczonych usług oraz potencjał produkcyjny CRIST znajdują coraz większe uznanie u armatorów, czego doskonałym dowodem są kolejne kontrakty wypełniające portfel zamówień do końca 2019 roku. Stocznia koncentruje swój rozwój wokół budowy specjalistycznych statków i konstrukcji dla przemysłu morskiego.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth