Największa na świecie cylindryczna platforma wiertnicza FPSO została odholowana na Morze Barentsa. Obiekt o nazwie Goliat, należący do norweskiego producenta energii Eni, rozpocznie swoją działalność w najbliższych tygodniach.
W zeszły piątek jednostka została odholowana z Hammerfestu na złoże ropy, znajdujące się 80 km od północnego brzegu Norwegii. Cała czynność trwała aż 15 godzin. Następnie Goliat został przymocowany do podłoża za pomocą 14 lin kotwicznych. Teraz właścicielom platformy pozostaje jeszcze podłączenie jej do zasilania z lądu oraz instalacja podnośników.
- Goliat rozpocznie zacznie pracować od połowy roku. Będzie to najdalej wysunięta na północ platforma wiertnicza – czytamy w oświadczeniu Eni.
Rekordowa jednostka powstała w południowokoreańskiej stoczni Hyundai. Będzie to pierwsza platforma wiertnicza na norweskich wodach Morza Barentsa. Operatorem obiektu oprócz Eni (65 proc. udziałów) będzie Statoil. Złoże ocenia się na 20,5 mln ton ropy.
FPSO to jednostka pływająca, której zadaniem jest wydobywanie, wstępne oczyszczenie, przechowywanie oraz przeładunek ropy naftowej i gazu ze złóż podmorskich. Na tle tych platform Goliata wyróżnia okrągły, cylindryczny kształt – zupełnie inny od większości FPSO, które wyglądem przypominają zwyczajne statki. Taki kształt platformy daje właścicielowi szereg korzyści, m.in.: większą stabilność, możliwość zasilania jednostki z lądu oraz instalacji bardzo dużej liczby podnośników.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii