PMK
Ponad 2,5 mln baryłek (ok. 350 tys. ton) ekwiwalentu ropy naftowej (boe) wydobył LOTOS w I kwartale br. To prawie 30 tys. boe dziennego wydobycia. Dla porównania po pierwszych trzech miesiącach 2015 wydobycie wyniosło ok. 1 mln boe. Trzy czwarte wydobycia pochodzi ze złóż w Norwegii, pozostałe z koncesji na Bałtyku i Litwie.
Po zakupie tzw. pakietu Sleipner, co miało miejsce w grudniu ub.r., spodziewany był znaczny wzrost całorocznego wolumenu wydobycia w stosunku do 2015 r. Pierwszy kwartał 2016 potwierdza te wyliczenia.
– Szerszy dostęp do własnych złóż ropy i gazu jest wpisany w strategię LOTOSU – podkreśla Paweł Olechnowicz, prezes Grupy LOTOS S.A. – Mimo wielu nieprzewidywalnych zmian na rynku potrafimy skutecznie realizować podstawowy cel strategiczny. Będziemy w tym zakresie osiągać coraz to lepsze rezultaty, dbając o rozwój firmy i realizując w sposób przemyślany politykę bezpieczeństwa energetycznego Polski.
Bezpieczeństwo energetyczne Polski, dywersyfikacja dostaw surowca i wydłużenie łańcucha marży rafinerii w Gdańsku, z korzyścią dla całej polskiej gospodarki, to mocne argumenty za trwałym rozwojem segmentu wydobywczego LOTOSU.
– Sytuacja na rynku ropy wymusiła w naturalny sposób weryfikację wielu projektów poszukiwawczo-wydobywczych na całym świecie – komentuje Zbigniew Paszkowicz, wiceprezes Grupy LOTOS S.A. ds. poszukiwań i wydobycia oraz prezes LOTOS Petroblatic. – Kolejnym razem potwierdziliśmy, że LOTOS potrafi być elastyczny, co najlepiej widać po wypracowanych i wprowadzanych z powodzeniem zmianach w zagospodarowaniu złoża B8, które i w nowych, trudniejszych warunkach potwierdzają opłacalność projektu. Podobnie postępujemy w przygotowywanym do fazy konstrukcyjnej projekcie zagospodarowania innych bałtyckich złóż gazowych – B4 i B6.
Pomimo dynamicznie zmieniających się warunków makroekonomicznych – w tym znacznego spadku cen ropy (spadek o ponad 60% w ciągu ostatniego 1,5 roku), spółka LOTOS Petrobaltic z powodzeniem doprowadziła do opłacalnego uruchomienia wydobycia ze złoża B8 (30 września 2015 r.) z wykorzystaniem zakupionej w 2014 roku platformy wiertniczej. Dodatkowy wolumen surowca, pochodzący właśnie z tego złoża, pozytywnie wpływa na zachowanie dobrej kondycji finansowej spółki.
Norwegia kierunkiem dywersyfikacji dostaw surowców
Obecnie LOTOS jest zaangażowany głównie w dojrzałe projekty wydobywcze, operując na bezpiecznych dla biznesu poszukiwawczo-wydobywczego akwenach Morza Bałtyckiego, Północnego i Norweskiego. Rok 2016 to dla spółki wydobycie głównie ropy naftowej ze złóż na Bałtyku i Litwie oraz w przeważającej większości gazu ziemnego w Norwegii.
Zależna od Grupy LOTOS S.A. spółka LOTOS Norge Exploration&Production (działa od 2007 r.) jest udziałowcem na 27 koncesjach poszukiwawczo-wydobywczych zlokalizowanych na norweskim szelfie kontynentalnym. Na siedmiu jest operatorem, czyli firmą wiodącą w procesie zagospodarowania złóż. Poza Polską, Norwegia to drugi strategiczny kierunek dla LOTOSU, bezpieczny geopolitycznie, stabilny prawnie, ale przede wszystkim zlokalizowany blisko i mogący zapewnić efektywną dywersyfikację dostaw surowców energetycznych, takich jak ropa i gaz.
Dzięki zakupom udziałów w koncesjach produkcyjnych na polach Heimdal (2013) i Sleipner (2015 r.) LOTOS zwiększył dzienne wydobycie w Norwegii do poziomu 23 tys. boe, co obok uruchomienia wydobycia ze złoża B8 przyczyniło się do zrealizowania strategii na lata 2011-15. Dodatkowo poprzez wykorzystanie przepływów pieniężnych generowanych z wydobycia węglowodorów na polach Heimdal i Sleipner LOTOS skutecznie wykorzystuje aktywo podatkowe wygenerowane na projekcie Yme, odzyskując zainwestowane w ten projekt środki.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii