Stocznia CRIST jest znana z realizacji projektów specjalistycznych. Najnowszym z nich jest statek NB 617 Maaskant do połowu skorupiaków - tzw. Muszlowiec - Shell Fish Dredger.
To wąska jednostka, charakteryzująca się wyjątkowo płytkim zanurzeniem. Operuje na niewielkich, specyficznych dla Holandii akwenach. Parametry jednostki są tak dostosowane, by mieściła się ona w wąskim kanale stworzonym specjalnie dla potrzeb hodowli. Proces połowowy polega na pompowaniu wody z dna akwenu do wnętrza ładowni. Po odfiltrowaniu wody, owoce morza pozostają w ładowni, gdzie są płukane i umieszczane w pojemnikach.
Ze względu na swoją specyfikę, statki tego typu nie są używane praktycznie w żadnym innym sektorze gospodarki morskiej. Holandia słynie z uprzemysłowionej hodowli owoców morza. Statek został zrealizowany dla holenderskiego armatora Maaskant Shipyards.
Wykonanie konstrukcji tego typu nie jest niczym nowym dla CRIST. Kilka lat temu polska stocznia dostarczyła holenderskiemu odbiorcy kilka podobnych jednostek.
Wodowanie odbyło się w sobotę 2 maja, jednak ze względu na warunki atmosferyczne (silny wiatr) holowanie do portu macierzystego miało miejsce w niedzielny poranek.
Dane techniczne jednostki
długość: 43,19 m
szerokość: 9 m
głębokość: 3,3 m
zanurzenie: 1 m
*************************************
Stocznia CRIST jest obecnie jedną z największych polskich stoczni. Głównymi udziałowcami stoczni są dwie osoby fizyczne oraz fundusz inwestycyjny. Spółka realizuje swoją działalność w Gdyni przy ulicy Czechosłowackiej. W trakcie ponad dwudziestoletniej działalności CRIST osiągnął pozycję czołowego producenta wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego w segmentach urządzeń hydrotechnicznych oraz jednostek pływających dla największych światowych odbiorców.
Stocznia koncentruje swój rozwój wokół rynku offshore oraz budowy specjalistycznych statków i konstrukcji do obsługi nie tylko farm wiatrowych, ale także platform wiertniczych i innych instalacji dla przemysłu morskiego.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii