• <
BOTA_TECHNIK_MEGA

Innowacyjny dok ze stoczni Crist już gotowy

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Innowacyjny dok ze stoczni Crist już gotowy
Innowacyjny dok ze stoczni Crist już gotowy - GospodarkaMorska.pl

jk

23.07.2017 Źródło: własne

Ciężarowiec Sun Rise czeka na redzie gdyńskiego portu na odbiór specjalistycznego doku, który pomoże powiększyć Monako o 6 hektarów. Innowacyjna konstrukcja powstała w stoczni Crist. Dok będzie zatapiał fundamenty, na których później powstaną apartamentowce.

Masa pojedynczego fundamentu sięga nawet 12 000 ton. Pływający dok, wyposażony w własny napęd, będzie mógł się przemieszczać, tak by każdy element konstrukcji został zamocowany pod wodą z największą precyzją.

Innowacyjny system balastowy i pomiarowy zapewni m.in. ciągłe wypoziomowanie jednostki, bezpieczeństwo w trakcie wykonywanych prac oraz ochronę przed wiatrem, falami i prądami morskimi. Dzięki temu ani dok, ani prefabrykowane na nim fundamenty nowoczesnych apartamentowców nie zostaną uszkodzone. Dodatkowo na jednostce zainstalowane zostaną maszty do podawania betonu oraz opcjonalnie dźwigi.

Klientem stoczni Crist jest firma Bouygues, która we współpracy z partnerami opracowała zabudowę nowej dzielnicy Księstwa Monako. Na powierzchni 60 000 m kw. powstaną m.in. nadmorskie promenady, park, parking i port. Osiedle na wodzie stanie się zatem nie tylko atrakcją turystyczną, ale także przyciągnie inwestorów. Domy na wodzie to wciąż bowiem nowość na rynku.

Dok przechodzi obecnie ostatnie prace wykończeniowe. Po wydokowaniu przeprowadzone zostaną próby morskie, po czym będzie załadowany na Sun Rise (co ma nastąpić na początku sierpnia). Jedna z prób wytrzymałościowych polegać ma na zanurzeniu doku na około 20 metrów.

Sun Rise to półzanurzalny ciężarowiec wpływny flo-flo z własnym napędem. Na pokład może zabrać moduły platform wiertniczych, instalacje górnictwa morskiego (offshore), całe platformy półzanurzalne, samopodnośne, statki, okręty, fabryki pływające. Do ważniejszych zadań specjalnych, do jakich został wykorzystany był transport wielkich wrót do śluz rozbudowanego Kanału Panamskiego. Armatorem jednostki jest do południowo-koreańskiego Pan Ocean Co Ltd.  

Dok w liczbach

- długość: 56,4m;
- szerokość: 49,3m;
- wysokość: 25,5m do górnego pokładu;
- powierzchnia robocza pokładu głównego: 56,4x34,72;
- masa netto jednostki: ponad 3000 ton.

Sun Rise w liczbach

- długość całkowita - 168,5 m
- długość między pionami - 158 m
- szerokość konstrukcyjna - 40 m
- wysokość boczna do pokładu głównego - 10,3 m
- prędkość maksymalna - 14 węzłów

Źródło:
własne

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 31709,00 $ tona -3,03% 18 cze
 Cynk 2873,00 $ tona -3,00% 18 cze
 Aluminium 2374,00 $ tona -2,18% 18 cze
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.