ew/MGMiŻŚ
Cena statku wynika przede wszystkim z kontraktu, który został zawarty przez armatora na budowę statku w stoczni. Ten z kolei stanowi odzwierciedlenie całej gamy czynników rzutujących na to jakiego typu statki opłaca się zamawiać, z jakim wyposażeniem, jakiej jakości, do jakiej pracy maja być przeznaczone i w założeniu na ile lat. Czynniki te wynikają z bieżącej i przewidywanej koniunktury w różnych segmentach rynku transportu morskiego, wiążą się też z możliwościami produkcyjnymi stoczni.
Epidemia koronawirusa oddziałuje na cala branżę morską. Niechybnie będzie miała przełożenie również na ceny statków.
W związku z tym poniżej przedstawione zostały trendy w zakresie kształtowania cen statków w ujęciu kilku minionych lat na świecie, następnie przytoczone trendy obserwowane aktualnie już w trakcie trwania pandemii Covid-19 (najnowsze dane na koniec lutego 2020 r.).
Poziom cen statków w 2019 r. był porównywalny z rokiem 2018. Jednak w niektórych sektorach ceny te nieznacznie się różniły. Największy wzrost cen dotyczył kontenerowców o pojemności 6600 TEU – wzrost cen o 3,6% oraz statków wielozadaniowych – wzrost o 3,3%. Obniżka cen zauważalna została przy statkach takich jak kontenerowce o pojemności 2750 TEU – ceny spadły o 10%, 2500 TEU – spadek cen o 7,2% oraz 13 000 TEU – spadek cen o 5,2%.
Na poniższych wykresach przedstawiono zróżnicowanie cen podstawowych typów statków w latach 2010-2019 (stan na koniec odpowiedniego roku).
![]()
![]()
![]()
![]()
Jeżeli chodzi o kształtowanie cen statków już w trakcie 2020 r. i epidemii koronawirusa, na koniec lutego Indeks cen statków (Clarksons Newbuilding Price Index) wyniósł 129 punktów, jeden punkt w dół od jego poziomu z początku roku.
Wskaźniki cen dla nowych statków od końca 2018 roku generalnie pozostały stabilne mimo spadku liczby zamówień i spadku cen płaskich prętów stalowych.
Ceny nowych zbiornikowców pozostają jak dotąd stabilne. Orientacyjna cena VLCC (Very Large Crudge Carrier) o nośności około 320 000 DWT na koniec lutego wynosiła 92 mln USD. Orientacyjna cena tankowca typu Medium Range (MR) o nośności całkowitej wynoszącej około 61 000 DWT nieznacznie się obniżyła i kształtuje się na poziomie 35,5 mln USD.
W sektorze kontenerowców, na koniec lutego, tak jak na początku roku, orientacyjna cena nowej jednostki o pojemności ładunkowej około 21 000 TEU wynosi 146 mln USD, około 3 mln USD mniej niż na koniec 2018 r. Cena orientacyjna za jednostkę o pojemności ładunkowej około 1700 TEU wynosi 25,5 mln USD, co oznacza spadek o 0,25 mln USD w porównaniu z poziomem z początku roku.
Orientacyjna cena gazowca LNG o pojemności ładunkowej wynoszącej około 174000 metrów sześciennych na koniec lutego wynosiła 186 mln USD podczas gdy na koniec 2018 roku wynosiła 182 mln USD.
Opracowanie: Wydział Przemysłu Okrętowego MGMiŻŚ na podstawie materiałów własnych, Clarksons Research Shipping Intelligence Weekly, Raportu CTO „Specjalistyczne badania statystyczne w przemyśle stoczniowym – stan na 31.12.2019 r.” i in.
Źródło wykresów: „Raport CTO „Specjalistyczne badania statystyczne w przemyśle stoczniowym – stan na 31.12.2019 r.”
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek