Rafał Kamiński
Na terenie Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni odbyła się konferencja prasowa w związku z umieszczeniem w niecce ekspozycyjnej byłego ORP Sokół, który 17 listopada wyruszył w swój "ostatni rejs" z terenu PGZ Stocznia Wojenna S.A. Przez ponad tydzień trwał jego transport, realizowany zarówno drogą morską, jak i lądową, będąc największą tego rodzaju przedsięwzięciem w historii miasta.
W wydarzeniu wzięli udział m.in. dyrektor muzeum Tomasz Miegoń, prezes zarządu PGZ Stocznia Gdynia S.A. Paweł Lulewicz dowódca Centrum Operacji Morskich - Dowództwa Komponentu Morskiego wiceadm. Krzysztof Jaworski, wiceprezes Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. Kazimierz Koralewski, naczelnik Wydziału Ochrony Dziedzictwa Urzędu Miasta Gdyni Marek Stępa, a także inni przedstawiciele instytucji miejskich, morskich oraz firm zaangażowanych w adaptację i transport okrętu w związku z nową rolą.
Spotkanie było okazją do podsumowania nie tylko podróży Sokoła do miejsca przeznaczenia, ale też prac prowadzonych od 2020 roku. Wtedy okręt został wyciągnięty z wody i trafił do PGZ Stocznia Wojenna, gdzie został przysposobiony do nowej roli. Projekt przebudowy rok wcześniej został zrealizowany przez zespół projektowy NAVA Engineering, który był także zaangażowany w kolejne etapy prac stoczniowych.
Aktualnie okręt znajduje się już w niecce ekspozycyjnej, lecz nie kończy to całego przedsięwzięcia. Do czerwca przyszłego roku potrwają prace związane z przysposobieniem miejsca ekspozycji jak i samej jednostki do celów muzealnych. Przed wykonawcami oraz pracownikami muzeum jeszcze wiele wyzwań w związku z tym.
Zanim wszedł w skład Dywizjonu Okrętów Podwodnych 3. Flotylli Okrętów, ORP Sokół (294) w latach 1967-2001 znajdował się w wyposażeniu Królewskiej Marynarka Wojenna Norwegii (Sjøforsvaret) jako KNM Stord (S-308). Następnie został przekazany wraz z czterema innymi okrętami typu Kobben polskiej Marynarce Wojennej w ramach utrzymania zdolności polskich sił podwodnych. Miały być także pomostowym rozwiązaniem przed wdrożeniem budowy nowoczesnych okrętów podwodnych, w związku z programem "Orka", a także wdrożenia polskich marynarzy do służby na sprzęcie zgodnym z wytycznymi i procedurami NATO. Okręt ten był pierwszym z Kobbenów, na którym w 2002 roku podniesiono polską banderę.
Wraz z trzema jednostkami proj. 207, ORP Bielik, ORP Kondor i ORP Sęp, służył w Dywizjonie Okrętów Podwodnych 3. Flotylli Okrętów, wykonując zadania zgodnie z przeznaczeniem i biorąc udział w ćwiczeniach zarówno krajowych, jak i międzynarodowych. Jego służba trwała do 2018 roku, a od czasu opuszczenia bandery cumował w Porcie Wojennym Gdynia. Dwa lata później, na mocy umowy z Agencją Mienia Wojskowego, trafił do stoczni celem remontu i przebudowy pod kątem wykorzystania jako eksponat muzealny.
Przedstawiamy teksty na GospodarkaMorska.pl poświęcone tej wyjątkowej i historycznej już podróży okrętu do nowej lokalizacji:
Muzeum Marynarki Wojennej gotowe na transport Sokoła. "Rejs" ma rozpocząć się w tym tygodniu
Rozpoczyna się transport Sokoła
Sokół już przy Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni
Ostatni rejs Sokoła. Historyczne wyzwanie projektowe NAVA Engineering
Trwa kolejny dzień operacji transportu ORP Sokół do muzeum Marynarki Wojennej
Sokół "jedzie" do muzeum. Okręt jest przewożony na specjalnych wózkach
Ostatnia podróż Sokoła. Trwa efektowny transport okrętu do muzeum
ORP Sokół dotarł do Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni
Sokół coraz bliżej zacumowania. Trwają prace przy Muzeum Marynarki Wojennej
Niezwykłe zabytki odkryte podczas remontu Żurawia
Thales inauguruje nowe centrum testowe dla fregat typu F126
Konferencja poświęcona morskiej flocie handlowej pod narodową banderą w murach Wydziału Nawigacyjnego UMG
20-lecie Polski w UE. Zwiedzanie latarń morskich 1 maja za złotówkę
Jak przetrwać i ratować na morzu? Ćwiczenia i badania na Bałtyku z udziałem studentów i pracowników uczelni morskich
Historia kołem się toczy. XVII-wieczny festyn pod Gdańskim Żurawiem