Saab dostarczył kolejny samolot GlobalEye Airborne Early Warning and Control (AEW&C) do Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA). To oznacza dostawę czwartego zaawansowanego samolotu AEW&C do ZEA w ciągu zaledwie czterech lat.
GlobalEye to zaawansowane, wielodomenowe rozwiązanie AEW&C z szeregiem aktywnych i pasywnych czujników, które zapewniają wykrywanie i identyfikację obiektów dalekiego zasięgu w powietrzu, na morzu i nad lądem. Dostarczając informacje w czasie rzeczywistym jednostkom sił powietrznych, armii i marynarki wojennej, GlobalEye umożliwia zwiększenie świadomości sytuacyjnej otaczających obszarów i wczesne wykrywanie zagrożeń zarówno w domenie lądowej, jak i morskiej.
- W ścisłej współpracy z Siłami Powietrznymi Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Saab opracował, wyprodukował i dostarczył flotę pięciu najnowocześniejszych samolotów GlobalEye w okresie krótszym niż 10 lat. To jeszcze bardziej umacnia pozycję Saab jako wiodącego dostawcy w segmencie wczesnego ostrzegania i kontroli powietrznej - wskazał Carl-Johan Bergholm, szef działu Surveillance w Saab.
Saab 340 AEW&C to szwedzki samolot ostrzegania i kontroli obszaru powietrznego zbudowany na bazie pasażerskiej maszyny Saab 340. Jego napęd stanowią dwa silniki turbośmigłowe General Electric CT7-9B. Rozpiętość skrzydeł wynosi 21,44 metra, natomiast długość całej jednostki to 20,57 metry. Powierzchnia nośna samolotu to 42 m2, a masa własna to 10 300 kg. Może osiągnąć pułap 7 620 metrów wysokości, a długość lotu wynosi ok. 6 godzin. Wraz z powiązanym sprzętem naziemnym, zapewnia szczegółowy obraz sytuacji, który może być wykorzystywany do zadań wojskowych i cywilnych, w tym nadzoru powietrznego i operacji ratowniczych. Różne konfiguracje systemu Erieye AEW/AEW&C firmy Saab zostały sprzedane do dziewięciu krajów, co czyni go jednym z najczęściej używanych systemów nadzoru powietrznego na świecie. To zaawansowane, wielodomenowe rozwiązanie AEW&C z szeregiem aktywnych i pasywnych czujników, które zapewniają wykrywanie i identyfikację obiektów dalekiego zasięgu w powietrzu, na morzu i nad lądem. Dostarczając informacje w czasie rzeczywistym jednostkom sił powietrznych, armii i marynarki wojennej, samolot umożliwia zwiększenie świadomości sytuacyjnej otaczających obszarów i wczesne wykrywanie zagrożeń.
Wcześniej podobne zamówienie na samoloty wczesnego ostrzegania tej serii złożył szwedzki resort obrony. Saab podpisał 27 czerwca umowę ze Szwedzką Administracją Materiałów Obronnych (FMV) na dostawę trzeciej jednostki. Zamówienie opiera się na opcji zawartej w we wcześniejszej umowie między tymi podmiotami z czerwca 2022 roku. Obejmowała ona dwa samoloty Saab 340AEW GlobalEye, a także dwie kolejne jednostki, oznaczone jako S 106. Wartość zamówienia wynosi około 2,6 mld koron szwedzkich, a okres dostawy to lata 2024-2029.
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
4
Dwa niszczyciele min na Mierzei Wiślanej. Kanał dostępny dla okrętów
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Lotniskowiec Royal Navy i jego myśliwce oddane pod dowództwo NATO
Port w Noworosyjsku wznowił działanie po ataku ukraińskich dronów
NATO ćwiczyło zwalczanie okrętów podwodnych. „Playbook Merlin 25” na szwedzkich wodach