• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Przyspiesza realizacja trasy Via Carpatia na Podkarpaciu

ew

11.07.2020 13:50 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Przyspiesza realizacja trasy Via Carpatia na Podkarpaciu

Partnerzy portalu

Przyspiesza realizacja trasy Via Carpatia na Podkarpaciu - GospodarkaMorska.pl
fot. GDDKiA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła 10 lipca 2020 r. umowę na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 o długości 10,3 km od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica. To kolejny odcinek trasy Via Carpatia na Podkarpaciu, który wszedł w fazę realizacji.

W obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka rozpoczęła się też budowa ostatniego, 8 km odcinka S19 na północ od Rzeszowa, od węzła Kamień do węzła Sokołów Małopolski Północ. Oznacza to, że cały fragment S19 od Lublina do Sokołowa Małopolskiego jest już w budowie.

Obecnie w budowie jest 65 km podkarpackiego odcinka S19, a w przygotowaniu kolejne 75 km. Do ruchu oddano już 30 km tej trasy.

S19 Rzeszów Południe - Babica

- Dzisiaj jesteśmy świadkami historycznego wydarzenia. Rozpoczynamy realizację trasy Via Carpatia na południe od Rzeszowa, inwestycji w którą jeszcze nie tak dawno nikt nie wierzył. Budowa tej trasy jest niewątpliwie wielkim wyzwaniem inżynieryjnym. To zadanie trudne, kosztowne, ale niezwykle potrzebne, zarówno dla mieszkańców, jak i firm z tego regionu – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Wykonawcą zadania jest konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to 2,23 mld zł.

Odcinek od węzła Rzeszów Południe (Kielanówka) do Babicy o długości 10,3 km realizowany będzie w systemie Projektuj i buduj. Realizacja inwestycji jest zaplanowana na lata 2020-2026, z czego 14 miesięcy to projektowanie, 7 miesięcy uzyskanie decyzji ZRID, 33 miesiące budowa. Do tego należy także doliczyć cztery okresy zimowe, tj. 16 miesięcy.

W ramach zadania zaplanowano wykonanie obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ok. 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu w ciągu DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19. Wykonany zostanie także dwupoziomowy węzeł Babica oraz pierwsze na Podkarpaciu Centrum Zarządzania Tunelem. W ramach zadania wybudowane zostaną dwie pary MOP (MOP II Lutoryż, MOP I Lutoryż) oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP II Lutoryż i przy Centrum Zarządzania Tunelem).

Największym wyzwaniem inżynieryjnym będzie budowa tunelu oraz estakad. Wynika to z pagórkowatego ukształtowania terenu, które wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu, zlokalizowanego około 80 m pod powierzchnią terenu. Nie bez znaczenia są także skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne (flisz karpacki), występujące na tym odcinku.

- Dzięki budowie S19 ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z centrum miejscowości w ciągu istniejącej drogi krajowej nr 19, który powoduje znaczną uciążliwość dla mieszkańców. Nowa trasa skróci także czas przejazdu na osi północ-południe i zwiększy bezpieczeństwo na drodze, zarówno dla lokalnych społeczności, jak i dla ruchu tranzytowego – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.