Zespół artystyczno-badawczy w składzie Aneta Bursiewicz, Aneta Lehmann, Anna Miler, Daria Szczygieł przystąpił do projektu UE RE-WIRING. Realising Girls’ and Women's Inclusion, Representation and Empowerment, program HORIZON. Zapraszamy do zapoznania się z opisem projektu oraz do wypełnienia ankiety, będącej częścią badania.
Jak powstaje standard? Według jakich kryteriów jest skrojony? Co i kogo wyklucza? Projekt re-form the norm realizowany przez Uniwersytet Gdański i Europejskie Centrum Solidarności zadaje te i szereg innych pytań w odniesieniu do pozornie trywialnego zagadnienia – odzieży roboczej.
Wychodząc od doświadczenia pracownic Stoczni Gdańskiej, projekt obiera sobie za cel zbadanie obecnej sytuacji kobiet w przemyśle morskim – stereotypowo postrzeganym jako męski – przez pryzmat standardów odzieży i akcesoriów dostępnych na rynku. W zespole artystyczno-badawczym (Aneta Bursiewicz, Aneta Lehmann, Anna Miler, Daria Szczygieł) sprawdzamy, czy kombinezony, kaski i buty nadal skrojone są wyłącznie na męską sylwetkę, czy jednak zachodzą w nich zmiany. Posiłkując się krojami odzieży roboczej, zwrócimy uwagę na dyskomfort, a czasem wręcz niebezpieczeństwo związane z unifikacją opartą na (męskiej) normie. Mówiąc o niedopasowaniu kobiecego ciała do męskiego standardu, przywołujemy cały szereg nierówności przejawiających się w normach projektowych – w projektowaniu miast, środków transportu, przedmiotów codziennego użytku. Poddajemy tym samym pod dyskusję zagadnienie normy i uni-formy.
W efekcie badań zrealizujemy instalację artystyczną w budynku Europejskiego Centrum Solidarności oraz broszurę, które opowiedzą o materialnych reprezentacjach normy i konkretnych przykładach rozwiązań, doświadczeń. W tym celu przeprowadzamy badania terenowe, rozmowy z pracownicami branży morskiej oraz osobami odpowiedzialnymi za zaopatrzenie odzieżowe. Planujemy wykonać sesję zdjęciową pracownic (jednej lub więcej, w zależności od chęci i możliwości), która ukazywałaby ciało realizujące swoje codzienne zadania w przeznaczonej do tego odzieży. Wszystko po to, by podkreślić, jak istotną rolę odgrywa dobry, dostosowany do potrzeb projekt i jak wiele zależy od długości nogawki czy głębokości kieszeni.
Badaczki do końca stycznia prowadza ankietę dotyczącą jakości, komfortu i dostępności odzieży skrojonej dla kobiet: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc-zqad2jbkgQICcrFw0wL6K36Hpnj1YunRDE1QXAPCxohK-A/viewform?usp=sharing
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii