mk
W Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej odbyła się inauguracja Sekretariatu ds. Morskich, w formacie 16+1. Powołanie jednostki odbyło się z inicjatywy MGMiŻŚ i od dnia dzisiejszego ściśle funkcjonuje przy tym resorcie. Zadaniem instytucji jest koordynacja współpracy pomiędzy 16. państwami Europy i Chinami w zakresie spraw morskich.
W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele placówek dyplomatycznych, reprezentanci Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz polskich portów i urzędów morskich.
Minister Marek Gróbarczyk swoim wystąpieniem oficjalnie otworzył spotkanie.
- Z wielką przyjemnością mogę oficjalnie ogłosić, że Sekretariat Koordynujący do Spraw Morskich, w ramach formatu 16 + 1 działa w Polsce w ramach Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Chciałbym przypomnieć, że decyzja o ustanowieniu takiego sekretariatu w Polsce została wyrażona w dokumencie skupiającym wytyczne z Rygi (Riga Guidelines), które zostały przyjęte podczas szczytu szefów rządów 16 + 1 krajów. Chciałbym podziękować naszym partnerom za wsparcie tej idei – mówił minister Gróbarczyk.
Rola zagadnień morskich w formacie współpracy "16 + 1" jest niepodważalna. Ze względu na znaczne odległości geograficzne między Chinami a krajami Europy, transport morski pozostaje jednym z najbardziej skutecznych środków dla euroazjatyckiego handlu, poprzez połączenie potencjału jaki daje morski transport dużych ilości przewożonych towarów, korzystne ceny i oferowana niezawodność. – kontynuował minister Gróbarczyk .
Powołanie Sekretariatu ds. Morskich 16+1 ma na celu wzmocnienie współpracy pomiędzy portami morskimi Chin i państwami Europy Środkowo-Wschodniej jak również współpracy politycznej i gospodarczej. Promocję regionów przybrzeżnych jako centrów rozwoju i innowacji, inwestycji do portów morskich jak również tworzenia klastrów przemysłowych, parków technologicznych i specjalnych stref ekonomicznych.
Instytucja będzie gromadziła informacje dotyczące inwestycji i projektów infrastrukturalnych w innych państwach. Bieżący monitoring zapewni większą efektywność działań międzynarodowych w obszarze gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, poprzez możliwość przyłączenia się do konkretnych przedsięwzięć lub zainicjowania własnych.
Stworzenie struktur Sekretariatu Koordynującego ds. morskich w Polsce kreuje warunki do wymiany wzajemnych doświadczeń i promowania polskich przedsiębiorców nie tylko na rynku chińskim, lecz także wśród pozostałych krajów formatu 16+1. Format ten jest narzędziem wzmacniania potencjału gospodarczego stron projektu, głównie poprzez wsparcie rozwoju inwestycji infrastrukturalnych i logistycznych w ramach tzw. Jedwabnego Szlaku.
W ramach formatu „16+1” powoływane są tzw. ośrodki, których zadaniem jest koordynacja działania w konkretnych obszarach.
Sekretariat Morski został wskazany przez Ministra Spraw Zagranicznych Witolda Waszczykowskiego w dzisiejszym exposé jako ważny instrument współpracy Polski z Chinami i regionem Europy Środkowej i Wschodniej.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych