oprac. MN
Z danych przedstawionych na pomorskiej radzie dialogu społecznego wynika, że pracodawcy na Pomorzu chcą zatrudnić nawet ponad 60 tysięcy cudzoziemców, a w samym Gdańsku potrzeba ich ponad 28 tysięcy. Do najbardziej poszukiwanych należą pracownicy branży morskiej.
Dla porównania dwa lata temu było to odpowiednio ponad 5 tysięcy dla Pomorza i ponad trzy tysiące dla Gdańska. Jednak, aby obcokrajowiec mógł legalnie u nas pracować potrzebna jest zgoda urzędu wojewódzkiego. Tylko w pierwszym półroczu urząd wydał na Pomorzu ponad 3 i pół tysiąca pozwoleń na pracę dla obcokrajowców, a w Gdańsku prawie 3 tysiące.
Powodem pewnej opieszałości są biurokratyczne przepisy, które spowalniają cały proces udzielania pozwoleń. Trwa to od 5 do 7 -u miesięcy a w skrajnych przypadkach nawet rok. Na Pomorzu głównie poszukiwani są przedstawiciele zawodów informatycznych, budowlanych, branży morskiej i kierowcy.
Przedsiębiorcy obawiają się, że planowane zniesienie wiz przez Unię Europejską wobec obywateli Ukrainy oraz niedobór pracowników zachęci kraje Europy do wprowadzenia ułatwień w podejmowaniu pracy przez cudzoziemców (Ukraińców), Francja i Niemcy już uruchamiają bezpłatne kierunki studiów oraz programy mieszkaniowe. To spowoduje, że Ukraińcy nie będą chcieli pracować u nas.
Dlatego, zanim europejskie ułatwienia wejdą w życie postulują skrócenie czasu oczekiwania na zezwolenie na pracę na okres dłuższy niż 6 m-cy do max. 30 dni. Proponują opracować politykę migracyjną uwzględniającą m. in.: swobodny dostęp do rynku pracy szczególnie w zawodach deficytowych, ułatwienia uznania kwalifikacji, finansowanie studiów dla specjalistów, wprowadzenie kursów języka polskiego dla cudzoziemców i programów mieszkaniowych.
Cudzoziemcy wypracowali 1 proc. polskiego PKB. Obywatele Ukrainy najlepiej zarabiają w budownictwie - ponad 2700 na rękę, w przemyśle ponad 2100 w handlu śrenio 2 tysiące, a w rolnictwie około dwóch tysięcy.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych