jk
W dniach 13-17 lutego 2017 r odbyło się czwarte posiedzenie podkomisji Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) do spraw projektowania i konstrukcji statków (SDC), na którym podjęto rozmowy na temat dalszych kierunków zmian aktów prawnych regulujących wymogi bezpieczeństwa statków.
Podkomisja ustaliła końcową wersję projektu interpretacji i wyjaśnień do rozdziału II-1 konwencji SOLAS w zakresie stateczności statków w warunkach uszkodzenia. Wskazane wytyczne mają za zadanie dostarczyć szczegółowych wskazówek dotyczących stosowania konkretnych przepisów rozdziału II-1 konwencji SOLAS.
Wytyczne zostaną przedłożone Komitetowi Bezpieczeństwa na Morzu (MSC) [dalej: „Komitet MSC] do przyjęcia wraz z poprawionym i uzupełnionym brzmieniem przepisów rozdziału II-1 konwencji SOLAS. Nowelizacje wskazanych regulacji dotyczą w głównej mierze wymagań dla statków pasażerskich w zakresie systemów przekazywania informacji o stabilności; wodoszczelności jednostek; okresowych inspekcji grodzi i drzwi wodoszczelnych na statkach pasażerskich oraz przeciwdziałania i kontroli wnikania wody.
Podkomisja zajęła się również ustaleniem wytycznych dotyczących stosowania elementów z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknami węglowym, które zostaną zaakceptowane na 98 posiedzeniu Komitetu MSC. Wytyczne te dotyczą w szczególności stosowania rozdziału II-2 konwencji SOLAS w zakresie zagrożeń pożarowych przy wykorzystaniu tworzyw wzmacnianych włóknem węglowym i mają zostać ponownie przeanalizowane po czterech latach od ich zatwierdzenia przez Komitet MSC na gruncie doświadczeń zebranych podczas ich stosowania.
Ustalono także treść projektu zmiany konwencji SOLAS w zakresie rozdziału II-1/1 II-1/8-1.3 dotyczącego przekazywania kapitanowi informacji operacyjnych po wypadku zatopienia.
Zgodnie z jego treścią wymogi stawiane statkom w tym zakresie tj. konieczność posiadania pokładowego komputera statecznościowego lub wsparcia z lądu w oparciu o wytyczne IMO, mają zostać rozszerzone i objąć również statki budowane przed 1 stycznia 2014 roku. Przedmiotowa zmiana zostanie przedłożona Komitetowi MSC do zaakceptowania na 98 posiedzenia i może zostać przyjęta na jego kolejnej, 99 sesji.
Nadto, podkomisja zajęła się rozwinięciem obowiązkowych standardów dotyczących przewożenia na pokładzie statku więcej niż 12 osób personelu przemysłowego. Celem tych regulacji jest zapewnienie bezpieczeństwa przy transferze techników pracujących w sektorze "offshore", zwłaszcza przy morskich elektrowniach wiatrowych. W związku z powyższym, planowane jest wprowadzenie nowego rozdziału do konwencji SOLAS i kodeksu regulującego niniejsze zagadnienie do końca 2024 roku. Obecnie w tym zakresie obowiązuje rezolucja MSC.418(97) z 25 listopada 2016 roku dotycząca tymczasowych zaleceń dla bezpiecznego przewozu więcej niż 12 pracowników personelu przemysłowego na statkach uprawiających żeglugę międzynarodową.
Sebastian Kita, radca prawny
Maciej Jaśkiewicz, aplikant radcowski
Marek Czernis Kancelaria Radcy Prawnego
w Szczecinie
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych