ew/MGMiŻŚ
21 listopada wiceminister Grzegorz Witkowski wziął udział w konferencji konsultacyjnej poświęconej projektowi Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r. wraz z jego prognozą oddziaływania na środowisko.
Uczestnicy konferencji dyskutowali nad proponowanymi zapisami dokumentu, który obejmuje wszystkie sektory transportu: drogowy, kolejowy, lotniczy, morski, wodny śródlądowy oraz miejski i intermodalny. Co ważne, w strategii transport wodny śródlądowy został uwzględniony jako integralna część krajowego systemu transportowego.
– W Polsce transport wodny śródlądowy, pomimo aktualnie niskiego udziału w łącznych przewozach towarowych, może odgrywać istotną rolę w wybranych segmentach rynku, szczególnie w obsłudze portów w Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu, a także w przewozach międzynarodowych w relacji m.in. z Niemcami, Czechami i Białorusią – mówił podczas swojego wystąpienia minister Witkowski.
Podsekretarz stanu w MGMiŻŚ podkreślał także rolę polskich portów morskich, które są ważnymi ogniwami wielu łańcuchów logistycznych, nieraz obejmujących odległe regiony geograficzne. – Ich prawidłowe funkcjonowanie i rozwój są po prostu niezbędne dla gospodarki – podkreślał.
Minister Witkowski wskazał także na wysokość należności budżetowych z tytułu ceł, podatków i akcyzy, naliczanych w oddziałach celnych funkcjonujących na ich terenie, a także stopień zaangażowania portów w obsługę procesów gospodarczych, jakie dokonywane są w Polsce i całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej. – Zaplecze polskich portów morskich obejmuje także m.in. Republikę Czeską, Słowację, Węgry, Białoruś i zachodnią Ukrainę – przypomniał.
Według danych Krajowej Administracji Skarbowej, w roku 2017 należności celno-podatkowe (VAT, cła, akcyza) z tytułu odprawy ładunków w morskich granicznych oddziałach celnych wyniosły ok. 24,6 mld PLN (tj. ok. 7,0 % zrealizowanych dochodów budżetu państwa w analizowanym roku). Wartość statystyczna towaru szacowana była na ok. 86,5 mld PLN. – Te dane potwierdzają, jak ważne z punktu widzenia całej gospodarki narodowej jest funkcjonowanie i rozwój polskich portów morskich – zaakcentował minister Witkowski.
– Poprzez integrację gałęzi transportu możliwe jest osiąganie wielu wspólnych efektów - z pożytkiem dla gospodarki, społeczeństwa i środowiska naturalnego – podkreślił na zakończenie.
Zakończenie procesu konsultacji społecznych w sprawie projektu Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r. wraz z jego prognozą oddziaływania na środowisko zaplanowano na 14 grudnia 2018 r.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych